GDYNIA, POLEN: I dag tar det to år å utdanne seg til skipsinspektør. I forrige uke begynte et kull på 15 utdannelsen i Gdynia i Polen. De skal gjøre unna opplæringen på 1,5 år.
Det nye simuleringsverktøyet sparer seks måneder opplæring og gir studentene langt mer innsikt i mulige feil enn andre inspektører får i sin opplæring.
I 3D-simulatoren er det lagt inn alle typer feil og defekter som kan oppstå i de ulike skipstyper. Dermed får studentene mulighet til å kjenne igjen feil de ellers aldri ville møtt under normal opplæring. Da er studentene nødt til å forholde seg til de relativt få skipene de får opplæring på ute i felten.
Reality show
– Vi har samlet mange års erfaring og bilder fra reelle inspeksjoner i hele verden til grunn. Det ligger i katalogen vår og kan dermed legges inn i 3D-modellen, sier Dariusz Dabrowski.
Utviklingen av 3D-modellen har pågått i Polen i nesten fire år. Kompetansen er bygget opp rundt DNVs kontor i Gdynia over flere år. Ideen til det som i forrige uke ble tatt i bruk som verdens første simulator for skipsinspeksjon, ble unnfanget under en kantinefest i Gdynia på julaften for drøye fire år siden.
Programmert selv
– Vi har brukt et par år på prototyp og identifisering av leverandører og systemer vi kan ta utgangspunkt i. De siste to årene har vi bygget opp modellen og utviklet systemet, sier Dabrowski.
Det meste er utviklet og programmert internt i DNV Polen, med Dabrowski og inspektør og lærer Przemyslaw Feiner som primus motorer. De har imidlertid hentet grafikkort og prosessorkraft fra spillindustrien.
Sjef for utvikling globalt i DNV, Olav Nortun, er stolt av nyvinningen.
– Vi har hatt målet klart lenge, men det var våre ansatte her i Polen som fant veien, sier Nortun til Teknisk Ukeblad
Nortun har vært inspektør i mange år og krabbet rundt i trange, mørke, varme og fuktige små tanker og krøpet gjennom mannhull med minimumsdimensjoner.
– Dette verktøyet er blitt mer naturtro enn jeg hadde forestilt meg, sier Nortun. Han tror dette er riktig måte å lære opp Playstation-generasjonen.
Imponert italiener
I et opplæringsrom sitter tre karer med 3D-briller og studerer innsiden av en tank på en supertanker. Marco Tani fra DNVs kontor i Hamburg har vært på inspeksjon på flere skip.
– Det er helt fantastisk. Jeg har ikke inspisert et tankskip før, men dette virker veldig realistisk ut fra erfaring jeg har fra andre skip, sier Tani til Teknisk Ukeblad.
De tre diskuterer om det virkelig er så rent i tanken som det modellen sier.
– Ja, tankene skal være rengjort før inspeksjon. Du kan kreve ny rengjøring om det ikke er bra nok, sier Nortun.
Må lære opp flere
Analyseselskapet Brimco regner med at vedens skipsflåte øker med 30 prosent innen 2014. Det betyr også behov for langt flere inspektører til seilende skip. Flere nybyggingsingeniører omskolerer seg til inspektører. Utdanningstakten og volumet må øke.
– Dette verktøyet er med på å redusere/og reduserer utdanningstiden og dermed øke kapasiteten raskere. Dessuten sikrer vi at alle inspektører får lik utdannelse og kunnskap. Det sikrer lik DNV-kvalitet over alt i verden, sier Kim Rolfsen til Teknisk Ukeblad.
Han er sjef for kompetanse og opplæring i DNV. Han ser muligheter for å tilby simulatortjenestene også til andre.
– Rederier og deres inspektører, samt sjøfartsmyndigheter, trenger også oppdatering og økt kunnskap. Med 3D-simuleringsverktøyet kan de få slik opplæring raskt og effektivt, sier Rolfsen.
Flere simulatorer
DNV vil i løpet av de neste seks måneder skaffe seg erfaring med 3D-simulatoren i Polen og legge til nye funksjoner, blant annet basert på tilbakemeldinger fra studenter og brukere.
– I løpet av 2011 regner vi med å utplassere en simulator til ved ett av våre opplæringssentre i Asia, sier Olav Nortun.
Oppbyggingen av 3D-simulatorene begynte med tusenvis av bilder av skader, feil og mangler fra utallige skipsinspeksjoner. Alle skadene ligger i et bibliotek og kan tas fram og legges inn i modellene.
Ser alvorlig feil
– På denne måten får studentene se noe man ellers ikke vil se på fem år, sier Przemyslaw Feiner. Han viser en oljetanker på 300 meters lengde i tørrdokk.
Han tar med Teknisk Ukeblad på en virtuell inspeksjon. Vi ”går under og inspiserer”. Et stykke fram kan vi se at skipsbunnen har sunket sammen på tvers.
– Dette er en ekstremt farlig skade. Det betyr at skipet kan brekke når som helst på grunn av en strukturell skade. Men den må vi inn i skipet for å finne. Dette skipet ville ikke få forlate tørrdokk før feilen er funnet og utbedret, sier Feiner.
Nortun legger til: – Det kan ta fem år mellom hver gang en inspektør ser en slik skade. Her får studentene sett det i opplæringen og vet hva det er når de ser det i virkeligheten om noen år.