I fjor ba Nærings- og handelsdepartementet den maritime næringen om å utarbeide en ny strategi.
Marintek og Det Norske Veritas ble satt i førersetet. De fikk med seg representanter fra hele næringen, fra rederi til utstyr og finans.
Arbeidsmøter
Resultatet er blitt prosjektgruppen Maritim 21, som nå har funnet fram til åtte hovedområder.
– En av flere viktige milepæler er nådd, sier Yngvil Åsheim, som er valgt som styreleder for prosjektgruppa.
Siden desember i fjor har det vært arrangert en rekke workshops som har engasjert 250 mennesker i ulike deler av den maritime næringen i flere deler av landet. Det resulterte i 12 forslag til hvor norsk maritim industri bør satse for å bli best.
Må velge bort
– Vi erkjenner at vi ikke kan bli gode i alt. Vi må velge bort noe, sier Åsheim.
På det siste styremøtet ble det bestemt å gå videre med fire områder for breddesatsing og fire mer spissete.
– Nå skal vi jobbe videre med å konkretisere innholdet. Dette skal munne ut i konkrete handlingsplaner og en samlet strategi for norsk maritim næring, sier Åsheim til Teknisk Ukeblad.
Vil ha reaksjoner
Hun håper på mange gode innspill fra næringen i det videre arbeidet.
– Vi jobber fram til juni med å videreføre arbeidet før vi har en klar strategi, sier hun.
Dette er områdene (titlene er foreløpige):
Breddesatsinger:
- Maritim politikk og rammebetingelser
- Fra idé til verdiskaping -maritim forretningsutvikling
- Kunnskapsnav og infrastruktur
- Metoder for kvalifisering av ny teknologi
Spissede satsinger:
- Effektiv og miljøvennlig energiutnyttelse
- LNG – Distribusjon og bruk
- Skipsdesign, -utstyr, -produksjon og drift for krevende maritime operasjoner
- Maritim transport og operasjon i arktiske områder
Du kan lese mer på nettsidene til Maritim21