Oppkjøpet av GMS førte til røde tall på bunnlinjen for Olav Volldal og Kongsberg Automotive. (Bilde: CAMILLA AADLAND)

Røde tall og nye kontrakter

  • Industri

Selv om omsetningen ble mer enn doblet, fra 97,7 millioner til 255,7 millioner euro fra andre kvartal i fjor til samme periode i år, måtte Kongsberg Automotive (KA) bokføre et tap før skatt på 3,3 millioner euro på grunn av kjøpet av den bildelprodusenten GMS.

Men røde tall til tross: Toppsjef Olav Volldal kan glede seg over at selskapet han leder har sikret seg flere nye kontrakter på forretningsområdet setekomfort i første halvår.

100 mill. euro i nye kontrakter

Total verdi på kontraktene er 100 millioner euro i løpet av leveransenes levetid på mellom tre og seks år.

Ifølge en melding er kontraktene inngått både med eksisterende og nye kunder i Asia, Europa og USA. Halvparten av 20 nye kontrakter som er inngått så langt i år er gitt til asiatiske bilprodusenter, som representerer den største veksten i etterspørselen på det globale bilmarkedet.

Produksjonen, som omfatter setekomfort, kabler og overføringer, vil bli lagt til KAs fabrikker i USA, Mexico, Ungarn, Storbritannia og Kina.

Vinner tilbake gamle kunder

- Kunder som har gått over til våre konkurrenter kommer nå tilbake til Kongsberg Automotive, sier Hans Peter Havdal som leder KAs avdeling for interiørsystemer.

Han forteller at nye kunder utgjør mesteparten av de nye kontraktene, noe som tyder på at selskapet vinner markedsandeler, samtidig som de holder på kjernevirksomheten sin.

Internasjonal bilindustri sliter for tiden, noe den andre store aktøren på dette markedet i Norge, Hydro, har fått merke. Selskapet har tapt godt over 100 millioner kroner de siste par årene, mens Kongsberg har levert solide overskudd.