LAGER DRIVSTOFF: Dette anlegget på Nes skal gjøre matavfall til biogjødsel og drivstoff for busser. Cambi i Asker fikk kontrakten verdt 350 millioner kroner med Energigjenvinningsetaten i Oslo. (Bilde: Hartmann Arkitekter)

Renere luft for Oslo-borgerne

  • Industri

– Dette løfter Oslos miljø betraktelig, sier Wojtech Sargalski, forretningsutvikling bioavfall i Cambi til Teknisk Ukeblad.

Han er storfornøyd etter at selskapet har fått sin hittil største kontrakt på 350 millioner kroner. De skal bygge et stort biogassanlegg for Energigjenvinningsetaten i Oslo kommune.

– Det er Cambis største kontrakt noensinne, vunnet i full internasjonal konkurranse. Teknologien er basert på vår patenterte termiske hydrolyseprosess. Forbehandlingsprosessen er også ny, basert på en norsk teknologi kalt Biosep, sier Sargalski.

– Det er Cambis største kontrakt noensinne, vunnet i full internasjonal konkurranse. Teknologien er basert på vår patenterte termiske hydrolyseprosess. Forbehandlingsprosessen er også ny, basert på en norsk teknologi kalt Biosep, sier Sargalski.GRØNN GASS: Cambi skal bygge anlegget som konverterer matavfall til drivstoff for 135 av Oslos busser. - Det gir mindre støy og renere luft for Oslo-borgerne, sier Wojtech Sargalski i Cambi. Bjørn David Berger

Grønne poser

– Dette anlegget skal produsere biogass som skal drive 135 busser i Oslo. Det gir mindre støy og renere luft for Oslo-borgerne. Vi skal også produsere 27.000 tonn med biogjødsel som kan erstatte kunstgjødsel ved 100 gårdsbruk. Kapasiteten er 50.000 tonn matavfall årlig, sier Sargalski.

Oslo-borgerne har nemlig begynt å pakke matavfallet sitt i grønne poser, etter mange års ventetid.

Heretter skal matavfallet fraktes til Nes på Romerike og bli til biogass og biogjødsel i anlegget som Cambi skal bygge.

– Våtenergi, altså matavfall, går dit. Næringsstoffene blir tatt ut og brukt til biogjødsel, sier Sargalski.

98 prosent metan

Cambi oppgraderer gassen med en våtskrubber til 98 prosent metan for bruk som biodrivstoff i 135 busser i Oslo. En buss kan kjøre en kilometer på fire kilo matavfall, ifølge Cambi.

– Den termiske hydrolysen gir mer biogass enn konvensjonell teknologi. Biogjødselet vårt blir helt sterilt og inneholder ikke virus eller bakterier, sier Sargalski.

Byggingen av anlegget skal foregå fra i sommer frem til siste kvartal 2012.