INDUSTRI

Reduserer metanutslippet med 70 prosent

Tore Stensvold
23. mai 2011 - 08:35
Vis mer

Wärtsilä Ship Power skal levere en ny generasjon LNG-motorer neste år der metan-utslippene er kraftig redusert.

– Ingen hadde fokus på metanutslipp tidligere. Det var om å gjøre å få ned NOx. Nå er fokus rettet mot å kutte metan-utslippene også, sier salgsdirektør Johannes Martinsen i Wärtsilä Ship Power i Norge.

Les hovedsaken:

1. mot 2. generasjon DF-TILHENGER: Salgsdirektør Johannes Martinsen i Wärtsilä Ship Power, Norway.
1. mot 2. generasjon DF-TILHENGER: Salgsdirektør Johannes Martinsen i Wärtsilä Ship Power, Norway.

1. mot 2. generasjon

I den nye generasjonen dual fuel-motorer er utslippene av metan redusert med 70 prosent. Etter en ISO/IMO-vektet tabell har Wärtsilä klart å redusere de gjennomsnittlige utslipp av metan fra ca. 20 g per kWh til 6 g per kWh i snitt, ifølge Martinsen.

Tilsvarende tall for første generasjon lean burn er 8,4 g kW/h. Ifølge Rolls-Royce er dette redusert med 50 prosent i den nye generasjonen motorer, det vil si ned mot 4 g kW/h. Vektingen regnes ut i forhold til en motorbelastning på 25, 50, 75 og 100 prosent, men hovedvekt på 75 prosent belastning.

– Vi fortsetter utviklingen av våre LNG-motorer og har ambisjoner om å komme ytterligere ned, sier Martinsen.



Ikke kompromiss

Han avviser påstander om at en DF-motorene er et kompromiss som medfører at motorene verken blir gode gass-motorer eller dieselmotorer.

– DF-motoren er optimalisert for gassdrift. Det er ikke en god dieselmotor, men en god gassmotor. Det er det den skal være, understreker Martinsen.

Wärtsiläs DF-motorer benytter diesel for å antenne gass.

– Drivstoffet som skal antenne gass/luftblandingen kan være biodiesel. Dermed blir det en klimanøytral prosess, sier Martinsen.

Oppgradert

Motorgiganten kan oppgradere de 280 LNG-motorene som allerede er levert, slik at metan-utslippene reduseres noe.

– Vi har allerede gjort noen oppgraderinger, sier Martinsen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling


1. mot 2. generasjon DF-TILHENGER: Salgsdirektør Johannes Martinsen i Wärtsilä Ship Power, Norway.
1. mot 2. generasjon DF-TILHENGER: Salgsdirektør Johannes Martinsen i Wärtsilä Ship Power, Norway.

Fra olje til gass

Wärtsilä har fått støtte fra det norske NOx-fondet til ombygging av to hovedmotorer i en kjemikalietanker på 27.310 m3.

De to tungoljefyrte hovedmotorene 6L46B, hver på 5,850 kW, bygges om til DF 50 dual fuel LNG-motorer.

Kjemikalietankeren Bit Viking har i fem år trafikkert norskekysten og sluppet ut en god del NOx, SOx og partikler.

I august skal den svenske tankeren, som ble levert fra verftet Shanghai Edward Shipbuildning i Kina i 2007, bygges om til å gå på gass.

Komplisert

Wärtsilä har erfaring fra slik ombygging på landbaserte motorer. Det er imidlertid langt mer komplisert på skip. Flere Wärtsilä-avdelinger fra flere land er involvert i prosjektet.

Det svenskeide skipet får to LNG-tanker på dekk. Hver av dem er på 500 m/3, og blir første leveranse av Wärtsiläs nye gasstankkonsept LNGPac.

Les også: Slik skal metan fjernes

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.