INDUSTRI

Pris for motorpatenter

SMARTE: Wärtsilä Ship Power på Stord med Svein Djuve (t.v) og Egil Hystad i spissen har utviklet Low Loss-konseptet som sørger for effektiv utnyttelse av motorkraften i diesel-elektriske framdriftssystemer.
SMARTE: Wärtsilä Ship Power på Stord med Svein Djuve (t.v) og Egil Hystad i spissen har utviklet Low Loss-konseptet som sørger for effektiv utnyttelse av motorkraften i diesel-elektriske framdriftssystemer. Bilde: Wärtsilå
Tore Stensvold
9. nov. 2010 - 10:27

Det er den norske delen av fisnek Wärtsilä som hedres med “Technical Innovation Award” under årets Seatrade Middle East & Indian Subcontinent Awards.

Wärtsilä får prisen for sitt “Low Loss-konsept. Teknologien sørger for å redusere effekttapet mellom dieselmotorer som lager strøm og de elektriske motorene som driver propellene.

To-fire prosent

Ifølge Wärtsilä viser målinger på skip som benytter seg av Low Loss-teknologien at fremdrift forbedres med 2-4 prosent.

De to ingeniørene Egil Hystad og Svein Djuve får hovedæren for å ha utviklet systemet sammen med kolleger i Wärtsilä Ship Power på Stord. Utviklingsarbeidet begynte i 2003.

Potensial

Wärtsilä vant prisen på grunn av teknologiens potensial for betydelige forbedringer av effektiviteten til skip. Andre kriterier for juryens kåring var originalitet og teknologiens praktiske anvendelighet, skriver selskapet i en pressemelding.

Prisen ble delt ut i Dubai.

Konkretisert

Wärtsilä har siden 2004 levert 70 systemer med denne teknologien. Selskapet mener at rederne som har tatt i bruk teknologien har spart ti-talls millioner kroner i drivstoffutgifter hvert år.

I tillegg kommer besparelser i CO2-avgift og en betydelig miljøgevinst i form av årlig reduksjon i CO2-utslipp tilsvarende utslipp fra ca 6.000 personbiler.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.