INDUSTRI

Oppgraderer sykehusskip

Tore Stensvold, Jone UllenesTore Stensvold, Jone Ullenes
4. jan. 2011 - 10:25

DURBAN: I 2007 ble den danske ferja “Dronning Ingrid” bygget om til sykehusskip.

Etter tre års drift som sykehusskip i afrikanske havner, var det behov for å øke strømforsyningen.

Sykehusdelen har en årlig kapasitet på 7.000 operasjoner, men det krever mye strøm.

Gamle, slitne dansker

Etter ombygging i 2007 er to av de seks hovedmotorene brukt til å drive generatorer. Dette var B&W-motorer, hver på 3100 KW.

De ombygde hovedmotorene fra 1980 har vært ineffektive og levert i underkant av hva det energikrevende sykehuset om bord krever.

Skjelvende kirurger

Det største problemet var imidlertid støy og vibrasjon. Like over maskinrommet på Africa Mercy står nemlig noen av verdens fremste kirurger og utfører krevende og ofte livsforvandlende inngrep.

Det gjelder alt fra øyeoperasjoner som gir synet tilbake, fjerning av store svulster og oppretting av klumpfot. Den evige duringen og vibrasjonen fra de gamle hovedmotorene har vært en utfordring for driften av sykehuset.

LÆREGUTT: Mads Usterud Svendsen er med som lærling. Her jobber han på en av de gamle motorene fra B&W som fortsatt skal være om bord.
LÆREGUTT: Mads Usterud Svendsen er med som lærling. Her jobber han på en av de gamle motorene fra B&W som fortsatt skal være om bord.

Fire erstatter to

Høsten 2010 gikk Africa Mercy til Durban i Sør-Afrika og ble dokket. To store hull i skroget ble skåret og de to hovedmotorene samt fire originale generatorer ble tatt ut.

De ble erstattet av fire nye MAN-motorer av typen 5L21/31, hver med en effekt på 1000 kW.

Norsk lærling

En av dem som har vært med på denne jobben er 18 år gamle Mads Usterud Svendsen fra Lillesand. Siden i sommer har han jobbet som motormannlærling om bord.

Han er imponert over arbeidet.

– Det har vært veldig spennende å se på hvordan de har fått dette til, må innrømme at jeg trodde det nesten var umulig. Men, etter to måneder der 80 verftsarbeidere jobbet 12 timers skift, var seks motorer borte, og fire nye på plass.

Sparer penger

Prosjektet har en kostnadsramme på 37 millioner kroner, men organisasjonen ser på dette som en god investering.

– De nye generatorene vil ikke bare gi mer plass i maskinrommet, men også redusere CO2-utslipp og drivstofforbruket med 20 prosent. Ettersom generatorene er i kontinuerlig drift gir dette store besparelser for oss; anslagsvis fem millioner kroner årlig, sier Odd Ivar Nese, informasjonsrådgiver i Mercy Ships Norge.

Han forteller videre at den kristne hjelpeorganisasjonen i sin helhet er drevet av gaver og donasjoner, og at mange har bidratt til finansieringen av dette prosjektet.

Billig bunkersolje

De nye generatorene vil gå på tungolje, men kan tilpasses framtidige regelverk dersom det skulle bli nødvendig.

Det er økonomiske hensyn som ligger til grunn for bunkersvalget, opplyser hjelpeorganisasjonen.

NY GENERATOR: En av fire MAN-generatorer klargjøres før den heises om bord.
NY GENERATOR: En av fire MAN-generatorer klargjøres før den heises om bord.

Til Sierra Leone

Nå jobbes det på spreng om bord for å få sykehusskipet ferdig til neste feltoppdrag. Det begynner i februar og er lagt til Sierra Leone, et land der medisinsk hjelp for de fleste er utenfor rekkevidde.

Men på verftet i Durban skal først kilometervis med rør og kabler på plass i det 125 meter lange maskinrommet. Mange mindre utskiftninger og reparasjoner skal dessuten sluttføres.

Mer igjen

En av de fire gjenstående hovedmotorene har fått totaloverhaling, et større kjøleanlegg for aircondition er byttet ut, og nytt manøvreringssystem er installert.

Den frivillige besetningen på 400 personer vil snart returnere til skipet. Sammen har de da et enda bedre verktøy for å hjelpe de som trenger det aller mest.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.