Derfor mener næringspolitisk talsmann i Høyre, Torbjørn Hansen, at avgiftsregimet for brensel til industrien er på ville veier.
– Noe alvorlig er galt med systemet hvis de nåværende avgiftene bidrar til å øke CO 2-utslippene gjennom bruk av feil brensel, sier Torbjørn Hansen til Teknisk Ukeblad.
Han mener det er særdeles viktig at avgiften på miljøsiden i industrien bidrar til en miljøriktig bruk av brensel.
- Derfor må det sørges for at systemet er slik at det ikke er konkurransevridende eller urettferdig i forhold til konkurrerende bedrifter hverken i Norge eller i utlandet, sier Hansen.
Dårlis samspill
Administrerende direktør i Lyse Infra AS, Bjørn Torkildsen, synes avgiftsregimet på brensel i industrien er merkelig.
– Vi i gassbransjen forundrer oss veldig over at det ikke settes fokus på det avgiftsregimet som eksisterer i dag. Det er lite samspill mellom det fokuset som settes på å avgiftslegge naturgass, men ikke mineralolje som brensel i industribedrifter, sier Torkildsen.
Stort paradoks
Han karakteriserer det som et stort paradoks at det blir et vesentlig påslag i grunnavgiften for store deler av industrien med bruk av naturgass som brensel fremfor mineralolje. I dag er det store forskjeller på avgiftsnivået ved bruk av mineralolje, og enkelte industribransjer betaler svært liten eller ingen grunnavgift.
– Det er utrolig at ikke myndighetene ser på hvilken virkemidler som må til for at industri som i dag bruker olje skal konvertere til langt mer miljøvennlig naturgass. Da spares miljøet med ca. 25 prosent mindre CO2, sier Torkildsen.
Lyse-sjefen mener det snarest må skje endringer av avgiftsystemet.
Kritisk gjennomgang
EØS-avtalen fritar deler av industrien for grunnavgiften til brenselet de bruker. Dette gjelder eksempelvis fiskeindustrien, som blir beskyttet av dagens lite miljøvennlige EØS-avtale. Der er det fritt frem for bruk av mineralolje med 0 kroner i grunnavgift. Dermed er det ulønnsomt for denne industrien å konvertere til naturgass – til tross for at LNG slipper ut en fjerdedel mindre CO2 i forhold til mineralolje.
– Problemstillingen er kompleks og den krever sammensatte svar. Det som er klart, er at det trengs en kritisk gjennomgang av dagens avgiftsregime på brensel til industrien i Norge. Skal man få til faktiske tiltak som sparer miljøet, er dette nødvendig, sier næringspolitisk rådgiver i Industri Energi, Are Tomasgard.