STAG: Lett vekt, stor størrelse, økonomisk effektivitet. Norsetek har benyttet den generelle teknikken med stag (fagverk) for å overføre kreftene fra vinden til ¿Hub¿ og rotoraksel i senter. (Bilde: Norsetek)
STAG: Lett vekt, stor størrelse, økonomisk effektivitet. Norsetek har benyttet den generelle teknikken med stag (fagverk) for å overføre kreftene fra vinden til ¿Hub¿ og rotoraksel i senter. (Bilde: Norsetek)
- GODE TILBAKEMELDINGER: Sivilingeniør Vidar Holmøy, daglig leder i Norsetek, presenterte Light Rotor-teknologien på EWEC i Polen. (Bilde: Norsetek)
STAG: Lett vekt, stor størrelse, økonomisk effektivitet. Norsetek har benyttet den generelle teknikken med stag (fagverk) for å overføre kreftene fra vinden til "Hub" og rotoraksel i senter. (Bilde: Norsetek)
- GODE TILBAKEMELDINGER: Sivilingeniør Vidar Holmøy, daglig leder i Norsetek, presenterte Light Rotor-teknologien på EWEC i Polen. (Bilde: Norsetek)

Lager ny lettrotor-teknologi

  • Kraft

Norsetek

  • Norsetek ble dannet i 2008, og er støttet av Forskningsrådets satsing på FoU i næringslivet, Skattefunn.
  • Bedriften eies av gründer Vidar Holmøy og fire andre ingeniører med erfaring fra offshore og maritime virksomheter i Norge.
  • Light Rotor-teknologien er patentert i Norge og patentsøkt i alle store markeder, inkludert USA, Kina og India.

Med lettere og stivere rotorblader mener gründerbedriften Norsetek AS de kan gjøre landbaserte vindturbiner 15 prosent billigere i framtiden.

Sivilingeniør og daglig leder Vidar Holmøy er på jakt etter større industripartnere som kan ta teknologien ett skritt videre til prototypebygging og uttesting.





Større

Norseteks rotorteknologi har fått navnet "Light rotor", og ble utviklet spesielt med tanke på store vindturbiner.

– De vindturbinene som er vanlige i dag er opprinnelig designet for langt mindre turbinstørrelser enn hva som er gjengs i dag. Den tradisjonelle vindturbinen har i dag tre rotorblader og er en oppskalering av en i utgangspunktet langt mindre turbin. Jeg har hatt en annen tilnærming, sier Holmøy.





STAG: Lett vekt, stor størrelse, økonomisk effektivitet. Norsetek har benyttet den generelle teknikken med stag (fagverk) for å overføre kreftene fra vinden til ¿Hub¿ og rotoraksel i senter.
STAG: Lett vekt, stor størrelse, økonomisk effektivitet. Norsetek har benyttet den generelle teknikken med stag (fagverk) for å overføre kreftene fra vinden til "Hub" og rotoraksel i senter. Norsetek

Utradisjonell

Den nye rotorreknologien har lettere og stivere rotorblader, samt en materialbruk som reduserer materialkostnadene med rundt 30 prosent.

I tillegg ser turbinen noe annerledes ut enn de tradisjonelle turbinene som er satt opp i Norge og andre europeiske land.

– Teknologien er utviklet ved en konseptuell tilnærming. Lett vekt, stor størrelse, økonomisk effektivitet og visuell utforming har vært premissene. Dette har presset fram en løsning med langt mer effektiv bruk av materialer, sier Holmøy, som har fartstid fra offshore-virksomhet blant annet gjennom Grenland Group og Hitec Marine.





- GODE TILBAKEMELDINGER: Sivilingeniør Vidar Holmøy, daglig leder i Norsetek, presenterte Light Rotor-teknologien på EWEC i Polen.
Fire rotorblader GODE TILBAKEMELDINGER: Sivilingeniør Vidar Holmøy, daglig leder i Norsetek, presenterte Light Rotor-teknologien på EWEC i Polen. Norsetek

Fire rotorblader

Light Rotor gjør det mulig å inkludere fire slankere blader i rotoren. Dette skal gi høyere aerodynamisk effektivitet og en jevnere gange.

– I stedet for å ha 60-70 meter lange uavstivede elementer, lager vi et enkelt fagverk samtidig som egenskapene til en moderne turbin er beholdt. Rotorens effektivitet opprettholdes, og det er mulig å rotere bladene som før.

– Hvorfor blir denne turbinen billigere?

– En 5 MW rotor veier over 110 tonn. Vi kan redusere vekten av glassfiber eller karbonfiber og stål med 35 prosent eller mer. Det gir lavere kostnader, sier Holmøy og utdyper:

– Siden rotoren er mye stivere, gir dette rom for et mye lettere tårn med tre eller fire bein og langt mindre fundamentering under dette. Dermed er halvparten av kostnadene kraftig kuttet ved redesign av kun rotoren.





Lettere transport

Norsetek har også tenkt igjennom hvordan transporten fra produsent til oppsettingssted kan bli enklere. Rotorbladene kan deles nær midten, og er slankere enn trebladede rotorer. Det gjør transport og håndtering langt enklere.

– Skal man bygge en park på land må transporten ofte foregå på smale og svingete veier. Bransjen har ikke løst dette problemet, men bygger 2,5 MW turbiner og tenker at sånn er det bare. Light rotor gjør det mye enklere å transportere store turbiner, sier Holmøy.





Fra 15 til 5 MW

Tanken var opprinnelig en 12-15 MW turbin, men Holmøy innså at markedet for disse størrelsene var for eksperimentelt og usikkert.

– Skal vi introdusere ny teknologi må vi noe ned i størrelse. Derfor har vi landet på en 5 MW rotor, i første omgang for bruk på land, sier Holmøy.

En 5 MW rotor vil veie under 75 tonn, og ha en rotordiameter på snaut 130 meter.





Søker aktører

Holmøy har jobbet med Light Rotor på fulltid det siste året.

Teknologien er analysert hos konsulentfirmaet GL Garrad Hassan, og han har presentert teknologien blant annet på European Wind Energy Conference (EWEC) i Polen i april.

– Responsen er positiv. Dette er en ny teknologiplattform for vindturbiner, som gir flere muligheter til å utvikle teknologien videre. Vi kjører videre med utvikling og modning, men vi ønsker å komme i kontakt med aktører som mener de har noe å bidra med, sier Holmøy.