GIGANT: For å vise de ekstreme dimensjonene på Docwise' kjempeløfteskip, har illustratøren tegnet fartøyet med Blue Marlin som løfter riggen Vyborg på dekket til Vanguard. (Bilde: Dockwise)
GIGANT: Docwise Vanguard har en dødvektkapasitet på 117.000 tonn. Lengde: 275 meter og bredde nær 80 meter. (Bilde: Dockwise)
FLAT: Verdens største tungvekter kan gå i opp til 14 knop mellom oppdragene. Uten last har skipet en dypgang på 15 meter, mens neddykket er den på 31,5 meter. (Bilde: Dockwise)

Klasser verdens største

  • Industri

Dockwise Vanguard

  • Lengde: 275.00 meter
  • Brede: 78,75 meter
  • Fritt dekksareal: 275 x 70 meter – kan henge ut foran og bak
  • Dypgang: 15,50 meter
  • Dypgang neddykket: 31,50 meter
  • Vanndyp over hoveddekk: 16 meter
  • Dødvekt: 117,000 metriske tonn
  • Fart: Maks 14 knop
  • Klasse: DNV

Verdens største tungløftskip blir det første i verden som bygges med DNVs klassenotasjon for store tungløftskip.

Dockwise Vanguard får en dødvekt på 117.000 tonn. Verdens største tungløfter i dag er Blue Marlin, også det et Dockwise-fartøy. Det tar last på 75.000 tonn.

Går foran

DNV er stolt over at de har kunnet utvikle klassereglene for skipet i nært samarbeid med rederiet.

– DNV blir sett på som ledende på klassing av tungløftskip mens Dockwise er et foregangsselskap innen sitt skipssegment. Det var naturlig at vi samarbeidet for å sikre at dette innovative skipet følger alle sikkerhetskrav, sier DNVs regionsjef for Sentral-Europa, Torgeir Sterri.

BOLIGMODUL: Dockwise Vanguard kan ha ølast hengende ut både foran, bak og på siden av det store dekket på 275x70 meter.
BOLIGMODUL: Dockwise Vanguard kan ha last hengende ut både foran, bak og på siden av det store dekket på 275x70 meter. Dockwise

Kjapt levert

Det gigantiske løfteskipet skal leveres i oktober neste år, mindre enn ett år fra kjølstrekk.

Hyundai Heavy Industries i Korea skal bygge skipet. Kjølstrekk er i desember i år.

Skipet har allerede sikret seg de to første jobbene. Det første oppdraget går fra Sørøst-Asia til Mexicogolfen med plattformen Jack & St. Malo. Deretter returnerer Vanguard til Korea for å frakte Goliat -flyteren til Enis utbygging i Norskehavet.