KIRKENES/MURMANSK: Firmaet Barel AS har fått til det mange norske selskaper drømmer om, et effektiv samarbeid med Russland.
– Hemmeligheten er tålmodighet, nøyaktighet, solid forarbeid, gode kontakter og en evne til å lese også over og under linjen. Og så må man være ydmyk og ikke belærende, det er viktig å vise respekt for en annen kultur, sier administrerende direktør Trine Gustavsen i Barel AS til Teknisk Ukeblad.
Selskapet produserer avanserte elektroniske styringssystemer for lys og varme til fly, cruiseskip, offshoreinstallasjoner, porter og innganger. Nye produkter utvikles og eksisterende forbedres, og arbeidsstokken skal nå utvides med nye ansatte ved begge avdelingene. Nylig inngikk bedriften en 50-millioners kontrakt med Airbus.
Barel AS er et ektefødt barn av Molde-firmaet Glamox, som fikk støtte til å etablere en avdeling i Kirkenes under kriseårene tidlig på 1990-tallet. AS Sydvaranger hadde stengt gruvedriften, arbeidsledigheten vokste og boligprisene stupte. Staten gikk inn med et omstillingsprogram for å hindre ytterligere utarming av byen ved den russiske grense.
Lykkes der andre feiler
Komponentene til produktene importeres fra Asia, som også er det største markedet for Barel AS. I Kirkenes skjer mye av automatiseringen, testing og utvikling. Så sendes alt over grensen til Murmansk, der snart 50 ansatte monterer og ferdigstiller produktene, som så går på trailer tilbake til utskiping i Kirkenes.
Norske og russiske myndigheter har i mange år prøvd å stimulere til næringssamarbeid i nord. Mange har prøvd og feilet, mange har tapt store penger og mange har kjørt seg bom fast i det innfløkte russiske tollsystemet. Problemene har skremt andre med visjoner om å satse i øst, og derfor har samarbeidet blitt mer ord enn handling.
– Hvorfor har Barel AS fått det til?
– Vi har gjort alt etter boka, og virkelig gått inn for å forstå og lære det russiske systemet. Vår direktør ved Murmansk-avdelingen var tidligere regiondirektør for den russiske tolltjenesten på Kola. Han har vært en nøkkelperson for å få ting til å gå som smurt. Selvsagt har vi støtt på problemer, og nye forskrifter og tolkinger kan komme overraskende. Det har hendt at våre varer er blitt satt på tollager. Men vi blir flinkere og flinkere, og nå går det stort sett knirkefritt, sier Trine Gustavsen.
Det er også en fordel at de samme produktene går inn og ut av Russland. De går inn som løse deler, og passerer grensen til Norge igjen som et sammensatt produkt. Det letter papirarbeidet og reduserer kostnadene.
Avgjørende for konkurranseevnen
De ansatte i Murmansk arbeider i lyse og moderne lokaler i en litt sliten industribygning i Sverdlov-gaten i bydelen Leninski. De fleste ansatte er kvinner, de sitter ved pultene og lodder og setter delene sammen. Kvinnene har pyntet arbeidspulten med kosedukker, bamser, blomster eller bilder av familien.
– Her får de ansatte lønnen til bestemt tid, det skjer ikke alltid i Russland. Det er ordnete forhold, med spiserom og fast arbeidstid. Kvinnene arbeider fra åtte til fire, mennene er her til fem, forklarer visedirektør Misja Matskevitsj og visedirektør Olga Sjabanova.
Barel AS har gode erfaringer med å legge produksjonen til et land med en helt annen arbeidskultur, et annet språk og andre regler og tradisjoner. Noen tilfeller av alkoholmisbruk og fravær er taklet enten med oppsigelse eller et treningsprogram. Murmansk-avdelingen skal nå også få en HMS-ansvarlig.
– Det er helt avgjørende for vår konkurranseevne at vi kan produsere i Russland. Vi var i ferd med å prise oss ut før etableringen i Murmansk i 2004. Nå kan vi konkurrere om leveranser på skip og rigger som produseres i Sør-Korea. Vår beliggenhet er blitt en fordel, vi har egentlig lyktes mot alle odds, mener Trine Gustavsen.
– Har dere møtt krav om svarte penger fra noen i Russland?
– Det har vært signaler om korrupsjon. Men vi er tydelige på at vi handler hvitt, for vi skal ha rent mel i posen. Både norsk og russisk skatterevisjon har gransket våre regnskaper, og aldri hatt noe å bemerke, sier Trine Gustavsen.