Belgia forbereder seg på strengere utslippskrav fra skipsfarten.
Den flamske regjeringen har gitt DNV en kontrakt på å analysere markedspotensial, logistikkutfordringer, sikkerhetsrisikoer og endringer i lover og regler for å etablere LNG-bunkringsstasjoner i Antwerpen, Zeebrugge og Gent.
Trygt og sikkert
Ifølge DNV er de flamske havnemyndighetene optimistiske med stor tro på naturgass for skipsfart.
– Vi skal sikre at bunkringsoperasjoner med LNG skal skje effektiv og sikkert, sier Mohamed Houari, DNVs sjef for løsninger i Sentral-Europa.
Strengere krav
DNV venter at majoriteten av nye skip innen 2020 vil bli byget med LNG-motorer. Årsaken er at utslippsgrensene fra skip blir lavere og lavere.
Gassmotorer er de eneste som i utgangspunktet tilfredsstiller krav som tre i kraft fra 2016 (IMO Tier III). Deler av Nordsjøen og hele Det baltiske hav er allerede underlagt strengere utslippskrav. Mange av skipene som anløper de belgiske havnene, trafikkerer Nordsjøen og Østersjøen.
Norske pionérer
Hittil seiler 22 skip med LNG-motorer til framdrift. De aller fleste er norske. 18 skip er bestilt eller under bygging og i tillegg er det planer om å bygge om tre til LNG-drift. Alle er klasset av DNV.
Det første skipet med LNG-motorer var fergen Glutra. Siden gikk Eidesvik offshore i spissen og bestilte LNG-dreven offshorefartøy.
Norske fergerederier har også bestilt en rekke LNG-skip samt Kystvakten.
USA følger etter og har bestilt de første offshorefartøy med gassmotorer.