Kan grille pirater

Elektrisk gjerde rundt skipet skal stanse pirater. Forslaget er ikke ferdig utredet som konsept. For oljetankskip, gass- og kjemikalieskip er damp mer sannsynlig ettersom eksplosjonsfare hindrer brulk av strøm og annet som kan lage gnister.
Elektrisk gjerde rundt skipet skal stanse pirater. Forslaget er ikke ferdig utredet som konsept. For oljetankskip, gass- og kjemikalieskip er damp mer sannsynlig ettersom eksplosjonsfare hindrer brulk av strøm og annet som kan lage gnister. (Bilde: Ma-Tech)
  • Industri

Forslag?

Kontakt Ma-Tech på e-post: post@ma-tech.no

Et lite nystartet selskap i Telemark lanserer ideen om å utstyre skip som seiler i piratfarlige farvann med en leppekonstruksjon rundt relingen og som er påsatt spenning.

– Pirater som prøver å klatre om bord, vil først ha problemer med å komme forbi barrieren som stikker ut fra skipet og vender nedover. Kommer de videre, vil de få så kraftig strøm i seg at de vil slippe taket og ramle ned, sier Thorleif Grimstvedt i selskapet Ma-Tech Produksjon.





Tyste rederier

Rederiforbundet har engasjert seg kraftig i debatten rundt piratvirksomhet. Det krever blant annet økt norsk innsats i form ev en fregatt til beskyttelse av både norske og utenlandske skip.

Forbundet har også stilt seg positiv til å ha væpnete vakter om bord. Folkene bak Ma-Tech er fredsommelige sjeler som vil bidra med tekniske løsninger.

Selskapet har derfor vært i kontakt med Rederiforbundet, som var lutter øre i den første muntlige kontakten.

Ma-Tech er stiftet ene og alene for å realisere piratbeskyttelsesprosjektet.





Trenger teknisk hjelp

– Vi har en rekke ingeniører med på laget. De har lang erfaring fra maritim virksomhet. Men vi trenger litt hjelp for å realisere ideen, sier Grimstvedt.

Det var i den forbindelse selskapet satte sin lit til Rederiforbundets kontakter.

– Dessverre har vi ikke fått noen respons. Vi håper Teknisk Ukeblads lesere kan hjelpe oss videre, sier han.





700 fanger

Pirater holder for tida 700 sjøfolk i fangenskap. Rederiforbundet karakteriserer situasjonen i Adenbukta og i Det indiske hav som kritisk, og i en sterk negativ utvikling.

Piratene har nå kontroll over 33 skip.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå