SLEP: Nordlys på vei til Fiskerstrand verft for dokking og foreløpig reparasjon. (Bilde: André Ulveseter / Kystverket)
TILFREDS: Avdelingsdirektør Lars Alvestad i Sjøfartsdirektoratet er fornøyd me de tiltak Hurtigruten har satt i verk for å hindre nye branner. (Bilde: Tore Stensvold)

Ingen pålegg til Hurtigruten

  • Industri

MS Nordlys:

  • Verft: Volkswerft, Stralsund, Tyskland
  • Byggeår: 1994
  • Jomfrutur: 4. april 1994
  • Lengde: 121,8 m
  • Bredde: 19,2 m
  • Dypgående: 4,7 m
  • Toppfart: 20 knop
  • Hovedmaskin: 2 stk. MaK 6M552C dieselmotorer
  • Ytelse: 12 228 bhk totalt
  • Tonnasje: 11 204 (bruttotonn)
  • Lasteevne: 850 dødvekttonn
  • Passasjerer: 691 (482 køyeplasser)

To søsterskip: Richard With og Kong Harald.

Brannen på Nordlys:

Torsdag 15. september klokken 09.17 brøt det ut brann i hurtigruteskipet MS Nordlys like før anløp Ålesund, på vei nordover. Det var 207 gjester og en besetning på 55 om bord. To ansatte omkom og to ble alvorlig skadet i ulykken. Skipet ble tauet til kai, evakuert og brannen slokket. Statens havarikommisjon for transport (SHT) undersøker ulykken. Skipet skulle onsdag slepes til tørrdokk hos Fiskerstrand verft for foreløpig reparasjon.

Den sannsynlige brannårsaken om bord på Nordlys den 15. september, var sprekk i et drivstoffrør på grunn av løse bolter på drivstoffpumpen.

Diesel traff en del som var opp mot 270 grader varm og som dermed antente drivstoffet. Ifølge SOLAS-krav skal ingen overflater i maskinrom ha overflatetemperatur over 220 grader.

Les: Nordlys-brann kan skyldes oljelekkasje

Tre forhold

Statens havarikommisjon for transport (SHT) offentliggjorde torsdag en foreløpig rapport om ulykken. SHT påpeker tre sikkerhetskritiske forhold som gjelder Nordlys og andre skip med samme motorkonfigurasjon.

Sjøfartsdirektoratet og Hurtigruten har fått lese utkast til rapporten underveis.

Beroliget

– Vi har hatt møter med rederiet på bakgrunn av materialet fra SHT. Rederiet har tatt tak i problemene og satt i verk tiltak som vi ser på som så gode at sikkerhetspålegg ikke er nødvendig, sier avdelingsdirektør Lars Alvestad i Sjøfartsdirektoratet til Teknisk Ukeblad.

Direktoratet følger opp overfor Hurtigruten og påser at de varslede tiltak settes i verk. Nordlys har to søsterskip: Richard With og Kong Harald, som dermed har samme type motor og utstyr.

Direktoratet har vurdert om de skal gå ut med sikkerhetsmelding til alle rederier, men ser ikke det som nødvendig.

Leverand varlset problem

Ifølge SHTs rapport, ser det ut til at problemet oppsto etter utskifting av en dieselpumpe på Nordlys. Boltene som fester pumpen, viste seg å være løse da SHT startet granskingen.

Sjøfartsdirektoratet har fått opplyst at pumpeleverandøren har varslet sine kunder om ett annet tilfelle der bolter løsnet, og bedt dem ta forholdsregler ut fra det.

Gransker direktorat og DNV

Morten Kveim, konstituert leder for Sjø i SHT, sier til Teknisk Ukeblad at det er opp til Sjøfartsdirektoratet å følge opp de kritiske forholdene som påpekes i rapporten.

– Vi fortsetter vår gransking med flere laboratorieprøver, materialtester og ser nærmere på systemer for sikkerhet, vedlikehold og kontroll hos rederiet. I tillegg ser vi på hvilken rolle Sjøfartsdirektoratet har i denne saken og klasseselskapet DNV, sier Kveim til Teknisk Ukeblad.





SHTs tre påpekninger fra Nordlys-brannen:

  • Etter brannen på Nordlys ble det funnet en drivstoffpumpe med løse innfestingsbolter og brudd på drivstoffrør og smøreoljerør til den samme pumpen. De løse boltene har etter alt å dømme forårsaket sykliske spenninger og tretthetsbrudd i de ovennevnte rørene, som videre har ført til drivstofflekkasje.
  • Det er funnet flere utilstrekkelig isolerte flater på hovedmotorene om bord på Nordlys. Dette er flater som under operasjon vil kunne nå temperaturer over 220 °C, og således skulle vært isolert. Havarikommisjonen ser det som svært sannsynlig at den ovennevnte drivstofflekkasjen har nådd slike varme flater og dermed utløst brannen.
  • Under brannen i maskinrommet ble systemene for hovedstrøm raskt satt ut av spill. Nødgeneratoren, som da skal sørge for strøm til skipets nødsystemer, sviktet etter kort tid. Ved undersøkelsene om bord ble spjeldene som skal sikre at nødgeneratoren har tilgang til frisk luft til kjøling og forbrenning funnet i lukket posisjon. Dette har trolig forårsaket at motoren raskt har blitt så varm at den har skåret seg og stoppet.

Les også: