SPIKER I KISTA: Skjebnen til Full City er fortsatt ikke avgjort. De kinesiske eeirene skal bestemme seg i løpet av en uke om det blir Full spiker eller fortsatt seilas. (Bilde: Teigen, Trond Reidar)
FORSTØRRET: Senioringeniør Øyvind Frigaard ved FLO på Kjeller med 5.000 ganger forstørrelse av stålpørver fra ankeret til Full City. (Bilde: Tore Stensvold)
HELHET: Avdelingsleder William J. Bertheussen, Statens havarikommisjon for transport (SHT), avdeling sjø, ser på hele sikkerhetssystemet rundt skipet, fra rederi til regler og praksis for norske myndigheter. (Bilde: Tore Stensvold)
PRØVE: Senioringeniør Øyvind Frigaard ved FLO på Kjeller og Kåre Halvorsen fra SHT med en kjernepørve fra ankeret til Full City. FLO Kjeller - olje- og verkstedlaboratoriet. (Bilde: Tore Stensvold)
TUNGT: Kåre Halvorsen ved Statens havarikommisjon for transport (SHT) leder tekniske undersøkelser. Her med biter skåret ut av ankeret og ankerkloa til Full City. Vekt: Ca. 500 kg. (Bilde: Tore Stensvold)

Ingen feil på Full City-ankeret

  • Industri

Full City er nå undersøkt i tørrdokk av Götaverken Cityvarvet i Sverige. Skadene er store, men det er mulig å reparere skipet.

Den norske havarikommisjonen har også vært og sett på skipet i dokka.

– Vi venter på beskjed fra rederiet om hva som skal skje videre med skipet. Men det er fullt mulig å reparere. Det blir et økonomisk spørsmål, sier administrerende direktør Bjarne Koitrand ved Cityvarvet.

Innenfor kravene

I Norge er ankeret nøye undersøkt. De metallurgiske undersøkelser tyder så langt på at stålet var innenfor de krav klasseselskapet satte for ankrene.

Laboratorietestene er utført ved Forsvarets laboratorium på Kjeller. Noen flere analyser og gjenstår.

Begge ankerklørne til Full City brakk da skipet drev av. En av klørne er funnet.

Senioringeniør Øyvind Frigaard ved FLO på Kjeller og Kåre Halvorsen fra SHT (t.v) ser på partikkelstrukturen i ankerjernet til Full City. FLO Kjeller - olje- og verkstedlaboratoriet. Det svarte er karbon, men mengden er ikke unormal høy. Strekkprøver viste at stålet tålte opp til 25 prosent strekk før brudd.
GRANSKER: Senioringeniør Øyvind Frigaard ved FLO på Kjeller og Kåre Halvorsen fra SHT (t.v) ser på partikkelstrukturen i ankerjernet til Full City. FLO Kjeller - olje- og verkstedlaboratoriet. Det svarte er karbon, men mengden er ikke unormal høy. Strekkprøver viste at stålet tålte opp til 25 prosent strekk før brudd. Tore Stensvold

Grundig sjekket

Deler av kloa og ankeret ble skåret av og røntgenfotografert for å se etter defekter, bruddflater er undersøkt og strukturer i stålet gransket i elektronmikroskop.

– Spørsmålet er om kravene burde vært annerledes i og med at skipet drev av. Kreftene som virket på skipet i stormen var altfor sterke til at ett anker kunne holde skipet, sier Kåre Halvorsen fra Statens havarikommisjon for transport (SHT).

Det er han som leder de tekniske undersøkelsene.

Ut av spill?

Spørsmålet verken SHT eller rederiet kan eller vil svare på, er hvorfor ikke begge ankrene ble brukt.

Ga kapteinen ordre til det? Var det noe galt med ankerspillet? Det ble tidligere hevdet at det var feil på ankerspillet som ikke ble brukt.

Det vil avdelingsleder William Bertheussen nå ikke kommentere. Ifølge Kåre Halvorsen er SHT nå ferdig med undersøkelsen av ankerspill og andre tekniske forhold. SHT har også vært i dokken i Göteborg og undersøkt skadene på Full City.

– De var enda mer omfattende enn vi antok, sier Halvorsen.

Tidkrevende

Full City var registrert i Panama. Myndighete der leder undersøkelsene og granskingen.

– Vi har et godt samarbeid med alle parter, men det tar tid å innhente og samle alle informasjon når vi må forholde os til aktører i flere verdensdeler, sier Bertheussen.

Han lover en endelig rapport om ulykken innen 12-månedersfristen, men er fornøyd med at de fik en foreløpig rapport klar i slutten av august.

Se helheten

– Vi er opptatt av å se hele sikkerhetsstyringssystemet til skipet, fra flaggstat, rederi og mannskap til trafikksentralens rolle og norsk regelverk og praksis, sier Bertheussen.

Kapteinen og 3. styrmannen som hadde vakt på brua på Full City er siktet for både brudd på skipssikkerhetslovens paragraf 37 og for miljøkriminalitet.

Ikke skyld

– Vi er ikke opptatt av å fordele skyld, men skal se på konkrete tiltak for å hindre slike ulykker fra å skje igjen, sier Bertheussen.

Eventuell skyld og straff etterforskes og påtales av politiet og bringes for retten.

– Det er to helt atskilte prosesser, sier Bertheussen.