Lierstranda. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Gjelstens drømmeby

Bjørn Rune Gjelstens «Fjordbyen»-prosjekt kan stoppe Södra Cells planer i Lier.

  • Bygg

Fjordbyen

  • Lierstranda ligger i Lier kommune, som har grense mot Drammen kommune.
  • Fjordbyen-planene ble opprinnelig presentert av selskapet Gjelsten Holding.
  • Fjordbyen inkluderer boliger, næringsbygg og grøntområder, småbåthavn m.m..
  • En rekke offentlige etater har levert innsigelser til Fjordbyen-prosjektet.
  • Industriområdet på Lierstranda er aktuelt som ny godsterminal for Jernbaneverket.
  • Drammen kommuen og Statens vegvesen frykter at veiene ikke tåler økt trafikk.
  • Lier kommune ønsker nå at Fylkesmannen innkallertil megling i saken.

Dette har vært ett av landets mest forurensede industriområder. Men milliardær og investor Bjørn Rune Gjelsten vil gjøre Lierstranda utenfor Drammen om til et grønt boligparadis.

For tre år siden kjøpte selskapet Gjelsten Holding den gamle NCC-tomta på Lierstranda utenfor Drammen. De hadde store planer, og ville investere for milliarder. Prosjektet kalles «Fjordbyen».

For tre år siden kjøpte selskapet Gjelsten Holding den gamle NCC-tomta på Lierstranda utenfor Drammen. De hadde store planer, og ville investere for milliarder. Prosjektet kalles «Fjordbyen». LYDHØR: Bjørn Rune Gjelsten presenterte selv planen om fjordby på Lierstranda for kommunen. Ordfører Ulla Nævestad mener det er viktig å bruke de spesielle og bynære arealene til boliger, og er skuffet over motstanden. FOTO: Scanpix Junge, Heiko

– Det er et av Norges største byutviklingsprosjekter. Vi snakker om en distanse på to kilometer og over tusen mål. Det må gjøres viktige trafikale og samfunnsmessige vurderinger, sier prosjektleder Sten Arthur Sælør i Gjelsten Holding til Teknisk Ukeblad.

Les også:

130.000 tonn gift

Gjelsten Holdings datterselskap Noah har allerede fjernet 130.000 tonn giftige masser (som kreosot) fra den gamle industritomta til NCC. Gjelsten vil rydde opp i hele området og fylle igjen en bukt. Han vil bygge parkanlegg, småbåthavn, kanaler, flere tusen boliger og 300.000 kvadratmeter næringsbygg.

– Hele arbeidsmarkedet fra Kongsberg til Oslo er i ferd med å gro sammen. I løpet av 30 år vil dette bli et helt annet sted. Brakerøya og Lierstranda er et trafikknutepunkt. Dette er et spennende område, sier Sælør, som legger til at 300.000 mennesker vil flytte til Østlandet de neste tjue årene.

Kjemper om arealene

Men tre år etter kjøpet venter Gjelsten Holding fortsatt på ulike myndigheters planprosesser, og industrien på Lierstranda klager.

– Vi møtte en rekke vanskelige avveininger. Det ble først konkret da forslagene kom på bordet. Da kom det masse interesser på banen, sier Sælør.

I dag ligger det flere industribedrifter ved fjorden. Trevarekonsernet Södra Cell tar årlig imot 450.000 kubikkmeter tømmer og 150.000 kubikkmeter flis via kaianlegget på Lierstranda. Lastebiler og jernbane kommer inn med tømmeret, som fraktes videre med lektere til fabrikken på Tofte i Hurum.

Les også:

Södra Cells tømmerterminal på Lierstranda i Lier kommune utenfor Drammen. Besøkt 2. september 2010. Södras leieavtale med Eidos eiendomsutvikling løper til 2029. Seksjonssjef Per Einar Floberg.
VIKTIG TERMINAL: - Dette er viktig for fylket langt ut over de 300 arbeidsplassene vi har på Tofte, sier Per Einar Floberg ved Södra Cell, her foran en stabel med furustokker. Södra vil ha inn mer norsk tømmer via Lier-terminalen. Kjetil Malkenes Hovland

– Vil bruke norsk tømmer

Tømmerterminalen på Lierstranda ligger badet i sol. Furustokkene er stablet i fire meters høyde. De skal brukes i kopipapir, forteller seksjonssjef Per Einar Floberg ved Södra Cell Tofte. Han har kjørt langs de smale veiene fra Tofte i Hurum til Lier for å møte Teknisk Ukeblad.

– Lier kommune vil stoppe alle tiltak på Lierstranda i tre år, sier Floberg.

Det vil ødelegge Södra Cells planer. De ønsker å doble kapasiteten her. Selskapet importerer mye eukalyptus fra Sør-Amerika, men ønsker å bruke mer norsk tømmer. Anlegget på Tofte kan ta unna 20 prosent av tømmerproduksjonen i Norge.

– Vi er avhengige av Lierterminalen for å få tilgang på tømmer. Veiene på Hurumlandet kan ikke ta unna en trailer hvert tiende minutt, sier Floberg, som ikke er ute etter bråk i denne saken. Men han vil gjerne ha tak i det tømmeret han trenger.





Alle sier nei

Lier kommune ønsker utvikling, men Fjordbyen-prosjektet har møtt mye motstand. Fylkespolitikerne er skeptiske. Fylkesmannen i Buskerud sier nei. Det samme gjør Drammen kommune, Statens Vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og industrien på Lierstranda.

Jernbaneverket (JBV) kan komme til å bygge en godsterminal akkurat der Fjordbyen skal ligge. De lager en såkalt konseptvalgutredning (KVU) som er ferdig i 2011.

– Utgangspunktet vårt er en strategi for å doble og tredoble godstrafikken. Da trenger vi framtidsrettede løsninger med større arealer, sier fungerende regional-, plan- og utviklingsdirektør i Øyvind Rørslett i Jernbaneverket til Teknisk Ukeblad.

– Trengs det en ny godsterminal på Lierstranda?

– KVU-en skal svare på om det er behov for en slik terminal. Det kan være at man ikke ser et slikt behov. Man kan tenke seg en større utbygging på Alnabru, for eksempel. Men det er mange forskjellige behov framover. Dette skal vurderes i KVU-en.

godstog, Lier
MER GODS: Jernbanen skal doble godstransporten til 2020. Det kan bety flere godsterminaler. Havner en av dem på Lierstranda, går det ut over Fjordbyen-prosjektet. Kjetil Malkenes Hovland

Ønsker meklingsmøte

Godstransporten på jernbanen er i kraftig vekst, og dette skal fortsette. Kapasiteten for godstrafikk på norske spor skal dobles innen 2020, og det skal investeres for 3,7 milliarder kroner. En viktig del av satsingen er nye godsterminaler.

Både Drammen kommune og Statens Vegvesen frykter at boliger og næringsbygg på Lierstranda vil overbelaste veinettet.

– Vi vil be Fylkesmannen om et meklingsmøte med dem som har hatt innsigelser, Jernbaneverket, Kystverket, Statens Vegvesen og Drammen kommune. Så får vi se hvordan vi kommer ut der, sier ordfører Ulla Nævestad (H) i Lier til Teknisk Ukeblad.





– Spesielle arealer

Det er bred politisk enighet i Lier om å satse på Fjordbyen. Drømmene er store:

  • Lierstranda skal bli et attraktivt boligområde med 3000 nye leiligheter og felles strandpromenade
  • Området skal ha universitet og forskningsinstitusjoner i en stor næringspark
  • All industri skal flyttes innover i landet eller til Drammen, Nedre Eiker, Røyken og Hurum
  • Lierstranda skal ha et konferansehotell av høy klasse og 1000 kontorarbeidsplasser
  • Området blir stoppested for Flytoget
  • Kommunen opplever stor tilflytting og økte skatteinntekter

Planutvalget i Lier har vedtatt et midlertidig forbud mot tiltak i den fremtidige Fjordbyen i tre år. Södra Cell protesterte, men fikk avslag på klagen. Ordføreren ønsker å utvikle Lier, og er skuffet over motstanden.

– Vi synes det er viktig å bruke bynære arealer ved fjorden til boliger, og ikke til gods. Det er for spesielle arealer til å bruke til det, sier Nævestad.

Södra Cells tømmerterminal på Lierstranda i Lier kommune utenfor Drammen. Besøkt 2. september 2010. Södras leieavtale med Eidos eiendomsutvikling løper til 2029. Seksjonssjef Per Einar Floberg.
VIKTIG KNUTEPUNKT: - Vi er avhengig av Lierterminalen for å få tilgang på tømmer, sier seksjonssjef Per Einar Floberg ved Södra Cell Tofte. Utfordringen er at Lierstranda er et attraktivt område både for industri, jernbane og boligutvikling. Kjetil Malkenes Hovland

Leier til 2029

Gjelsten Holding forhandler med eieren Eidos Eiendomsutvikling (tidligere Lier Industriterminal) om å leie arealer. Men Södra Cell kan ikke fjernes fra tømmerterminalen før i 2029. Det samme gjelder annen industri, som Hellik Teigens anlegg for demontering (fragmentering) av biler.

– Södra sitter på en festeavtale med oss som løper til 2029, og ingen kan kaste dem ut før det, sier daglig leder Runar Kristiansen i Eidos Eiendomsutvikling.

– Det vi har diskutert er muligheten for å flytte på dem. Enten rokere på området eller flytte dem helt vekk.

Eidos har fått inn 18 bidrag fra hele Norden i en idékonkurranse for arkitekter. De tre beste forslagene til hvordan Fjordbyen skal se ut blir presentert i løpet av september. Eidos bruker 1,5 millioner kroner på konkurransen, selv om det er usikkert om Fjordbyen blir mer enn en drøm.





Jernbaneverket båndlegger

Men trolig kan lite gjøres før Jernbaneverket har sagt sitt til neste år. Ordføreren er frustrert over planprosessene.

– Det er underlig at man kan båndlegge så lenge uten å måtte avklare arealbruken, sier Ulla Nævestad.

Seksjonssjef Per Einar Floberg ser ut over tømmerhaugene på Lierterminalen og området ut mot grensa til Drammen. Om noen år kan dette være et høyt priset boligparadis ved fjorden. Floberg håper å finne en løsning, kanskje ved å flytte terminalen noen hundre meter.

– Hvis man skal ha en slags Aker Brygge her, er det vel ikke så attraktivt med industri i nærheten, sier han.