OLJE OG GASS

Gass gir miljøvennlig skipstrafikk

Espen Leirset
1. juni 2007 - 07:07
Vis mer

Gass er ikke bare billigere, den er også langt mer miljøvennlig enn dieseldrevne motorer, ifølge beregninger fra Sintef-selskapet Marintek.

Landbasert industri er forventet å kutte sine svovelutslipp fra 16 millioner tonn i 1990 til fire millioner tonn i 2010. Til sammenligning forventer skipsfarten å øke sine utslipp fra to millioner tonn i 1990 til nesten fire i 2010.

Øker framover

I dag er shippingindustrien ansvarlig for rundt 20 prosent av utslippene av svovel- og nitrogen (SO x og NO x). I 2020 regner man med at skipsfarten må svare for halvparten av svovel- og nitrogenutslippene fordi utslippene øker, mens øvrig industri kutter kraftig.

– Denne utviklingen kan ikke industrien leve med. Det er åpenbart behov for nye løsninger, sier forskningssjef Per Magne Einang i Sintef-selskapet Marintek.



Gass kutter utslipp

Skipsfarten er ansvarlig for to-fire prosent av CO 2-utslippene i verden. Gass vil kunne redusere utslippene av klimagasser fra skipene med cirka 15 prosent i forhold til marin dieselolje (MDO). NO x-utslippene vil reduseres med 90 prosent, mens svovel- og partikkelutslipp vil bortfalle helt, ifølge beregningene fra Einang.

Han presenterte analysen under en konferanse i slutten av mai. Einang har forsket på gassmotorer i mange år, og har gjort deler av utviklingsarbeidet på gassmotorer for Rolls Royce.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

Norge har i dag fem gassferjer og flere fraktebåter for flytende naturgass (LNG). For frakteskipene som går over verdenshavene er gass ennå ikke lønnsomt, men for trafikk langs kysten i Europa går regnestykket allerede i hop, mener Einang. Det er også her i de befolkningstette områdene den lokale forurensingen er mest problematisk.



Lønnsomt med lav oljepris

– LNG-skip vil få en ekstrakostnad på grunn av de store gasstankene. Denne kostnaden må bli utlignet av lavere driftskostnader, påpeker forskeren og forklarer:

Gassprisen er også avhengig av oljeprisen, men halvparten av prisen på flytende gass skyldes frakt og omgjøring fra gass til væske. Dermed blir dieselprisen mer oljeprissensitiv. Ved å granske drivstofforbruket på gassferjen «Bergensfjord» har Einang regnet ut følgende: Gassdrevet motor er lønnsomt med en margin på 10-15 prosent selv ved en oljepris på 30 dollar fatet. Ved en oljepris på 60 dollar fatet dobles besparelsen i forhold til marin dieselolje.

– Skipsfartens nærtrafikk vil spesielt bli pålagt strengere utslippskrav. Renere drivstoff er nødvendig for å møte disse restriksjonene, og naturgass vil redusere alle skadelige utslipp, sier Leinang før han avslutter med en spådom:

– Innen fem-ti år vil gass bli brukt som drivstoff innen nærtrafikk.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.