Det lille rederiet FOB Shipping i Bergen overtar om et par uker skipet som kan senkes og dermed dempe bevegelsen fra bølger.
-Det gir mye tryggere overføring av mannskap fra båt til vindturbinskaft. Vi kan også operer i større bølgehøyder enn med konvensjonelle mannskapsbåter, sier Fredrik Odfjell i FOB Shipping.
Rederiet eier fra før to skip for frakt av personell som skal ut til vindparker for vedlikeholdsoppdrag samt et spesialfartøy for kabellegging og konstruksjonsoppgaver. Både rederiet og verftet venter at behovet for servicefartøy for vinturbinparker vil øke drastisk de kommende årene.
Senkes
Båten, kalt SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull), er klassifisert som passasjerkatamaran. Det sikrer god komfort og sikkerhet for de opptil 36 passasjerene. Båten, som er bygget i GRP Sandwich, kan gå i 26 knop.
Katamaranskroget er laget for å kunne gå fort samtidig som det under vannlinjen er bygget strømlinjeformede tanker i skroget. Båten kan også seile nedsenket dersom været er spesielt tøft. Det demper rulling og slag og gjør seilasen mer komfortabel.
Hywind-testing
Fartøyet ble sist uke døpt FOB SWATH I. Den 17. november overtar verftet skipet og to dager etter går skipet ut til den flytende vindturbinen Hywind og gjennomfører tester.
- Det er stor interesse for dette konseptet, sier daglig leder Evald Bortne ved Måløy Verft. - Nå venter alle på å se hvordan det fungerer i praksis, legger han til.
Tåler mer
FOB SWATH er konstruert med to skrog som har store tanker under vannlinjen og seks propeller. Under transit kan fartøyet gå i 25-26 knop. Ute på feltet ved vindparkene, fylles ballasttankene med vann. Fylling og tømming tar syv minutter.
Skipet kan i nedsenket tilstand operere i opp til 2,5-3 meter signifikant bølgehøyde. Konvensjonelle skip må gi seg ved rundt en meter. Ulike skipstyper har ulike operasjonsbegrensninger.
Demper 70 prosent
-Sikkerheten til personellet står i høysetet. Det er prosedyrer og bestemmelser som regulerer dette i detalj, sier Odfjell.
SWATH-skroget er testet ved Stadt Towing Tank og viser at båtens bevegelser reduseres med opp til 70 prosent når den er senket.
Slepemodus og gangbro
FOB Shipping tar i bruk et system fra Undertun Industri, kalt Undertun Safe Access System, for å overføre mannskapet til turbinskaftet. Båten glir sakte inn mot turbinen og mannskap forbinder båten til turbinen. To stropper fra båten samles i og festets til turbinen. Båten går så sakte ut fra turbinen til stroppen strammes.
Båten blir liggende i slepemodus, fem meter fra, hvilket gjør at bevegelsen blir redusert. En gangvei legges ut og festes til stigen på turbinskaftet. Gang veien har en akkumulatorsystem som demper bevegelsen ytterligere. Mannskap kan dermed trygt gå mellom fartøy og turbin selv i relativt kraftige bølger og dønninger.
Moderskip
Fredrik Odfjell tror markedet for mannskapsfartøy for service og vedlikehold for vindparker til sjøs kommer til å vokse stort. Det er ikke uten grunn at den første Swath-båten har fått romertall I i navnet.
-Vi kommer til å bygge en FOB SAWTH II også, sier Odfjell til Teknisk Ukeblad, uten å tidfeste kontraheringstidspunkt. FOB Shipping og Måløy Verft har imdlertid opsjonsavtale for flere fartøy.
Odfjell ser for seg ulike løsninger for framtida ettersom vindparkene vil stå langt fra land. Det er uaktuelt å frakte mannskap til og fra land over lengre avstander.
-Vi ser for oss bruk av moderskip der mannskapet kan overnatte og så fraktes ut til turbinene med mindre fartøyer, som FOB SWATH I, sier Odfjell.
Halve året til kai
I Storbritannia bygges det en rekke mindre fartøyer for overføring av mannskap. De har imidlertid ikke samme komfort som FOB SWATH I og heller ikke et godt overføringssystem for mannskap.
De er gjerne basert på at båten går inn til turbinskaftet og presser inn mot fundamentet. Mannskapet kan dermed bare gå over i turbinen når det er så å si blikk stille hav. Det er det sjelden ute til havs der vinden helst skal blåse godt for at turbinene skal produsere strøm.
-Det er ikke uvanlig at de båtene ligger i ro i havna halve året, sier Odfjell lakonisk.
Marked
Måløy Verft tror det er marked for 30-40 fartøy i dette markedssegmentet de neste fem-syv år. Måløy Verft har i dag kapasitet til å bygge et par, men Bortne sier at de kan utvide kapasiteten.
- Etter hvert som vindparkene bygges lenger og lenger fra land, blir behovet for denne type båt større, sier Bortne.