Sea-Cargo har to nye ro-ro fraktskip under bygging i India. Det første blir levert i år, det neste i 2011.
Da er Bergensrederiet først ute med bruk av flytende naturgass som drivstoff.
Rederiet bestilte opprinnelig fire skip med vanlige dieselmotorer, men endret bestillingen av de to siste. Sea-Cargo fikk hjelp av Rolls-Royce til å designe om og endre spesifikasjoner.
Lavere driftskostnad
Nå blir hvert av skipene, som blir på 5.600 dødvekttonn og 132,8 meter lange, utstyrt med Rolls-Royce LNG-motorer. Drivstoffet lagres på to vakuumisolerte tanker.
De tar riktig nok opp plass og reduserer dermed lastkapasiteten noe. Men driftskostnadene blir lavere.
LNG-skipene blir noe dyrere å bygge, men mye av ekstrakostnaden dekkes av NOx-fondet. LNG-motorene har svært lavt NOx-utslipp samtidig som CO2-utslippene reduseres med rundt 25 prosent i forhold til dieselmotor.
Sot og svovelutslipp er null. NOx-fondet har gitt tilsagn til støtte for flere skip som skal gå på LNG.
Lavere utslipp
Rederiet kan få dekket 60-70 prosent av merkostnad for et skip på 90-100 meter, opp mot 10-12 millioner kroner, fra NOx-fondet. Da blir regnestykket for rederiene lettere.
Strengere internasjonale utslippskrav for skipsfart, både IMO Tier II og Tier III, samt enda tøffere regionale krav, tvinger flere rederier til å se på alternativer til tungolje.
Sea-Cargo kommer godt innenfor framtidige krav med sine LNG-skip.
Nyutviklet
Per Magne Einang ved Marintek har jobbet med utvikling av LNG skipsmotorer siden 80-tallet.
Han er svært fornøyd med at Sea Cargo har tatt steget og satser på LNG.
– LNG-motor med direkte propelldrift betyr store besparelser, både økonomisk og for miljøet, mener Einang. Han tror gassprisene vil bli lavere, mens oljeprisen går opp. Sammen med strenger miljøkrav til skipsfart. taler det for flere LNG-skip.
Nå mener Einang at Rolls-Royce har utviklet motor og framdriftssystem som passer også for nærskipsfart.
Nå utvikles det nye konsepter for nærfrakt, helt ned til under 100 meters lengde og med drivstofftanker som gjør at skipene kan gå i 10 dager uten bunkring.
Etter hvert som LNG-distribusjonsnettet bygges ut, er det snart ikke ett argument igjen som taler mot LNG-skip, ifølge Einang.
Steinfrakt
Nå hjelper han et lite, familieeid rederi med å bygge et nytt skip for steinfrakt.
Einang fikk rederiet Falkeid til å regne på besparelsen ved å bygge nytt skip, med LNG-motor og optimalisert skrog og design, kontra å fortsette med dagens 50-40 år gamle, slitne traver.
– Regnestykket overrasket. Bare på billigere drivstoff og mindre forbruk kunne rederiet halvere kostnadene, sier Einang, som ikke kan gå ut med detaljer. Rederiet går nå inn for å bygge nytt skip.
Skipet går i fast trafikk for NorStone, som garanterer for en langtidskontrakt. Dermed gjenstår bare finansiering.
– Det nye steinskipet er til og med tegnet med en ny, miljøvennlig el-drevet gravemaskin på dekk, sier Einang.