GAMMELT: Sea King-helikoptrene nærmer seg 40 år i aktiv tjeneste og må erstattes. Prosessen trekker imidlertid ut i tid.
IKKE KONFLIKT: ¿ Den store konflikten som det hele tiden refereres til mellom disse etatene ser ikke vi noe til i det arbeidet vi gjør til daglig. Det er jo diskusjon og uenighet på visse ting. Det er helt naturlig, sier Ole Hafnor i Justisdepartementet. (Bilde: Trond Gram)

– Forsinkes av posisjonskamp

  • Industri

I 2002 ba Stortinget om at dagens flåte av redningshelikoptre ble faset ut innen 2008, men nye helikoptre er fortsatt flere år unna.

– Jeg tror en medvirkende og forsinkende årsak er at det er så mange departementer inne i prosessen. Det er litt posisjonskamp, sier Ketil Karlsen, fagsjef i LO-forbundet Industri Energi.

Det er Justisdepartementet som har ansvar for redningstjenesten og innkjøp av nye helikoptre, men det er Forsvaret som gjennom 330-skvadronen er operatør.

Helsevesenet er en av de største oppdragsgiverne, mens Finansdepartementet sitter på pengesekken.

Rygg tilbake til start

– I tillegg har skiftende regjeringer bidratt til at man har måttet rygge tilbake til start. Denne saken burde blitt løftet opp og ansvaret lagt til den nye superministeren, mener Karlsen.

Han får støtte fra stortingsrepresentant Bent Høie (H), som mener at ansvaret for anskaffelsen burde blitt løftet ut av fagdepartementene og opp til Statsministerens kontor.

– Mitt klare syn er at det er veldig motstridende hensyn mellom de ulike fagdepartementene og at den striden går nedover i de ulike etatene, sier han.

– Jeg stilte spørsmål i Stortinget til samordningsministeren. Mitt håp var at det var noen som skulle ta et overordnet ansvar. Jeg mener det er behov for at SMK i større grad går inn i den type prosesser for å sikre fremdriften. Vi ser at det er et behov for en samordning, legger an til.

Mindre tid på kampflykjøp

Da regjeringen for ett år siden besluttet å kjøpe nye kampfly, en investering som er 14 til 15 ganger større enn redningshelikopteranskaffelsen, hadde prosessen tatt tre år.

– Kampflyene ble kjøpt innenfor ett departements struktur. Selv om det var ulike syn innad i Forsvaret var det innen samme organisasjon. Når en har så mange inne er det ingen som tar et overordnet ansvar, sier Høie.

Avdelingsdirektør Ole Hafnor i Justisdepartementet forteller at det er hans departement som har samordningsansvar. Han avviser at det er posisjonskamp mellom departementene som forsinker prosessen.

Ser ikke konflikten

– Den store konflikten som det hele tiden refereres til mellom disse etatene ser vi ikke vi noe til i det daglige arbeidet. Det er jo diskusjon og uenighet på visse ting. Det er helt naturlig, sier han.

Hafnor forteller at det som har forsinket prosessen mest har vært konseptstudiene, som nå er hos ekstern kvalitetssikrer.

– Vi hadde ikke trodd at det var behov for å kjøre KS2 fullt ut. Vi levde i den tro at tidligere utredninger skulle være nok. Men med unntak av at det er klart at Forsvaret skal fly helikoptrene, må vi ta opp alle andre forhold på nytt. Det har tatt to og et halvt årr, som vi hadde håpet å slippe, sier avdelingsdirektøren.

Mange meninger

Karlsen viser til at det er mange meninger ute og går rundt hvilke helikoptre vi skal ha og at mange fra helsevesenet og Forsvaret har tatt til orde for at man må kunne bruke mindre helikoptre. Det avviser brukere i Nordsjøen.

Det var den samme diskusjonen også da Sea King ble valgt.

Les også: Ulykkeshelikopter feilet i flygbarhetstest