SLITER: M/F Fosen i flytedokka ved Wärtsilä Service på Rubbestandneset, Bømlo (Bilde: Tore Stensvold)

Eksporterer miljøkompetanse

  • Industri

Wärtsilä i Norge:

Utvikler og produserer gir, propeller og manøvreringssystemer samt automasjons– og styresystemer for elektrisk framdrift og dynamisk posisjonering til skip og offshore. Selskapet driver med skipsreparasjon og selger service og reservedeler over hele verden.

Wärtsilä Norway har hovedkontor og service- og produksjonsanlegg på Rubbestadneset i Bømlo kommune, avdeling innen elektro og automasjon på Stord, skipsdesign i Bergen og på Fitjar, serviceverksted i Ålesund, og et utviklingsmiljø i Trondheim.

Wärtsilä Ship Design ledes fra Norge etter at Vik-Sandvik Skipsdesign ble kjøpt opp i juli 2008. Overtok senere også Conan Wu & Associates (CWA) i Singapore og SCHIFFKO i Tyskland. Kontorer også i Finland. Leverer skipsdesign- og ingeniørtjenester for den globale skipsindustrien.

Wärtsilä har over 1100 ansatte i Norge.

Wärtsilä Corporation



Wärtsilä er blant verdens største produsenter av diesel- og gassmotorer, gir, propell- og framdriftsanlegg, automasjon og elektrosystemer samt skipsdesign. Hovedkontoret ligger i Helsingfors i Finland, der det også er børsnotert. Konsernet har 18.000 ansatte fordelt på 160 steder i 70 land.

Næringslivets NOx-fond

  • Mål: Redusere NOx-utslipp fra norsk næringsliv.
  • Form: Forening- stiftet etter inngåelse av Miljøavtalen mellom NHO og staten.
  • Metode: De 14 deltakende organisasjoner medlemmer betaler støtte til fondet i stedet for NOx-avgift. Bedriftene kan søke støtte i fondet for NOx-reduserende tiltak, deriblant ombygging av skipsmotorer, montering av SCR-anlegg etc.
  • Total i fondet: 1,8 milliarder kroner

BØMLO: En sliten traver ligger i flytedokken på Wärtsiläs anlegg ved Rubbestadneset på Bømlo. M/F Fosen er inne til en liten "make over", som det heter på tv-språk.

For Wärtsilä er det et temmelig ordinært oppgraderingsoppdrag. Resultatet for skipseier er redusert drivstofforbruk, redusert miljøpåvirkning, sikrere drift, lengre levetid og bedre driftsøkonomi.

Daglig leder Geir Høibye (t.v.) i NOx-fondet fikk se hvordan Arne Mæland (t.h.) og Wärtsilä jobber med miljøombygging av skipsmotorer.
For Wärtsilä er det et temmelig ordinært oppgraderingsoppdrag. Resultatet for skipseier er redusert drivstofforbruk, redusert miljøpåvirkning, sikrere drift, lengre levetid og bedre driftsøkonomi. HJELP: Daglig leder Geir Høibye (t.v.) i NOx-fondet sammen med Arne Mæland (t.h.) i Wärtsilä Services. NOx-fiondet har brukt 427 millioner kroner på å støtte over 100 NOx-ombygginger ved Wärtsilä. WM

Wärtsilä i Norge er spesialister på miljøombygginger av skip. Foreløpig har verkstedet ni skip i ordreboka for 2010.





NOx-ombygginger

– Vi jobber med flere interessante prosjekter som vi regner med å få. Vi har kapasitet nok, sier Arne Mæland, sjef for Wärtsilä Services.

Bedriften har bygget om over 100 skip til å tilfredsstille strengere krav til utslipp av NOx. Dermed er verdifull kompetanse bygget opp de siste årene. Relativt enkle ombygginger og utskifting av komponenter kan være nok til å redusere NOx-utslippene med opp mot 80 prosent. Andre skip trenger SCR-anlegg (Selective catalytic reduction).

Wärtsilä har over 50 konkrete produkter innen energibesparinger og miljø for den maritime næringen.

– Vi er ledende på miljøombygginger. Den kompetansen vil Wärtsilä bruke globalt og bygge seg opp ute. Det betyr eksport av norsk kompetanse, sier Mæland.

Clement Stautland, prosjektleder, og Sveinung Mæland, teknisk service, Wärtsilä Service, Rubbestadneset, Bømlo
SAMARBEID: Clement Stautland, prosjektleder, og Sveinung Mæland, teknisk service, foran fergen fra 1989. Tore Stensvold

Støttes

NOx-fondet har bidratt med eller gitt tilsagn til 94 prosjekter som er utført ved Wärtsilä.

– Det representerer 427 millioner kroner, som er 23 prosent av våre tilskudd, sier NOx-fondets leder Geir Høibye. Han tror NOx-fondet har vært med på å gi Wärtsilä mer kompetanse. Fondet er på til sammen 1,8 milliarder kroner. I tillegg til støtte fra fondet, må rederiet bidra.

– De hadde en del fra før. Målet med fondet har vært å bidra til mer teknologiutvikling i Norge, og der har også PonPower, Rolls-Royce, MAN, Yarwil og andre aktører kommet med nye løsninger, sier Høibye.

Fra 2012 vil strengere IMO-krav i Tier II gjelde og da kommer det internasjonale markedet for fullt. Norske bedrifter er dermed godt skodd.





Drivstoffbesparelse

Wärtsilä Services deler prosjektene inn i rene miljøoppgraderinger, brennstoffbesparende oppgradering og ombygging eller nybygging til hybrid diesel-elektrisk.

I forbindelse med hybridløsninger har selskapet patentert det de kaller Low-Loss. Konseptet reduserer effekttapet som oppstår i det elektriske systemet når kraften skal overføres til propellen

Oppgraderingene omfatter alt fra motortekniske ombygginger, kontrollsystemer, automatiseringssystemer og propeller og propellsystemer.

Clement Stautland, prosjektleder, for oppgradering av M/F Fosen, Wärtsilä Service, Rubbestadneset, Bømlo . Fergen har bare en motor, en Wickmann, men to propeller, en i hver ende. Motoren ble i 2009 bygget om til lav-NOx.
LAV-NOX: Wickmann-motoren i M/F Fosen ble i 2009 bygget om til lav-NOx. Clement Stautland, prosjektleder, for oppgradering av M/F Fosen sier at det er enkelt å bygge om de gamle motorene som i sin tid ble produsert på Rubbestadneset. Tore Stensvold

Livsforlenger

Motoren til M/F Fosen har gått over 120.000 timer siden den forlot Fosen verft for 21 år siden. Nå er prosjektleder Clement Stautland og Sveinung Mæland fra teknisk service i Wärtsilä godt i gang med en livstidsoppgradering av ferja. Den skal også inn i et nytt samband der overfarten er kort og det er trangt på anløpsstedene.

– Det er veldig viktig at systemene fungerer og er pålitelige for en ferje, sier Stautland.

Ferja får derfor oppgradert fjernstyringssystem for motor og propellsystem. Store deler av det elektriske anlegget byttes og motoren, en solid Wickman, bygget på Rubbestadneset før Wärtsilä overtok den fallerte motorfabrikken.





Vanlig jobb

Oppgraderingen av M/F Fosen, som eies av NamsosFosen og inngår i Torghatten ASA, er et typisk oppdrag for Wärtsilä.

M/F Fosen var også inne i fjor. Da ble motoren ombygget til lav-NOx og årets oppgradering av Wärtsilä fjernstyringssystem forberedt. kabler ble trukket slik at årets montering av et Wärtsilä Lipstronic 7000 Advanced fjernstyringssystem for motor og propell skal gå raskt. Systemet er skreddersydd til M/F Fosen.

Clement Stautland, prosjektleder for ombygging av M/F Fosen ved Wärtsilä Service, Rubbestadneset, Bømlo. Nytt konsoll  med joystick skal monteres på fergen fra 1989.
M/F Fosen var også inne i fjor. Da ble motoren ombygget til lav-NOx og årets oppgradering av Wärtsilä fjernstyringssystem forberedt. kabler ble trukket slik at årets montering av et Wärtsilä Lipstronic 7000 Advanced fjernstyringssystem for motor og propell skal gå raskt. Systemet er skreddersydd til M/F Fosen. MODERNISERES: Kapteinens arbeidsplass på Fosen skal bli mer moderne, konstaterer prosjektleder Clement Stautland fra Wärtsilä Service. Tore Stensvold

– Det litt spesielt at ferja bare har en motor, mens den har propeller både forut og akter. Sammenkoblingen blir dermed litt spesiell, sier Sveinung Mæland.

I tillegg til installasjonen av nytt fjernstyringssystem, vil også noen komponenter i propellstyringen byttes ut.

– Disse to operasjonene vil til sammen forbedre presisjonen, øke effektiviteten til framdriftssystemet og gi sikrere drift, sier Stautland.





Ekspertsenter

Fjernstyringssystemer er et av områdene der Wärtsilä i Norge er et såkalt Centre of Excellence innenfor Wärtsilä-konsernet. Det betyr at de er teknologiledende på produktet globalt.

Den norske avdelingen styrer de innovative prosessene på dette området. Elektro- og automasjonsenheten for skip er også den eneste av sitt slag i konsernet. Når Wärtsilä skal ut i veden med disse produktene, er det den norske kompetansen som eksporteres.

– Foreløpig har vi bare hatt norske kunder, men interessen for ombygging for å få ned drivstofforbruk og reduserer NOx-utslipp øker internasjonalt, sier Arne Mæland.

Gir- og propellgfabrikken til Wärtsilä Norway på Rubbestadneset, Bømlo. Her er siste finpuss av et gir.
NYE: Wärtsilä har bygget ny gir- og propellfabrikken på Rubbestadneset, Bømlo. Her er siste finpuss av et gir. Tore Stensvold