INDUSTRI

Dobler antall LNG-skip i USA

FØRSTE: To supplyskip til Harvey Gulf International Marine utstyres med Wärtsulä dual fuel-motrerer. De blir dermed de første i Meixogulfen som går på LNG.
FØRSTE: To supplyskip til Harvey Gulf International Marine utstyres med Wärtsulä dual fuel-motrerer. De blir dermed de første i Meixogulfen som går på LNG. Bilde: STX Marine
Tore Stensvold
17. feb. 2012 - 15:42
Vis mer

Det amerikanske rederiet som operer i Mexicogolfen dobler dermed bestillingen fra to til fire PSV-ere med dual fuel-motorer fra Wärtsilä.

Skipene skal bygges ved STX Marine med designbetegnelsen SV310DF Offshore Support Vessel.

Fartøyene skal opereres i Mexicogolfen med marsjfart på 13 knop og 5.520 tonn dødvekt.

En ukes drift

Wärtsilä skal leverer framdriftssystemet, som blant annet består av Wärtsiläs 6-sylindrede 34DF dual fuel-motorer, det vil si både LNG og dieseldrift.

Skipene har lagringskapasitet på 290 kubikkmeter LNG, nok til mer enn en ukes operativ drift, ifølge Wärtsilä.

Slått av Eidesvik

Harvey Gulf International Marine bestilte i november i fjor verdens to første offshore servicefartøy med LNG-motorer som skal seile med amerikansk flagg. De to leveres i 2013. Når Harvey Gulf International Marine får levert de to siste, er det verdens nest største offshorerederi med LNG-skip i flåten, bare slått av Eidesvik. Offshore.

Les også: Viking Lady blir sjøens Prius

LNG som primærdrivstoff betyr både økonomiske besparelser og miljømessige gevinster. Med LNG-motorer fjernes 90 prosent av NOx-utslippene, mens SOx (svoveloksid) og sotpartikler fjernes helt. I tillegg reduseres CO2-utslippene med 25 prosent.

Norsk innhold

Wärtsilä skal levere et integrert system som inkluderer dual fuel-motorer, elektro og automasjon, komplett propulsjonssystem, samt utstyr for lagring og håndtering av LNG. Wärtsilä Norway skal levere elektro- og automasjonssystemene til skipene.

Wärtsilä Norways leveranse inkluderer et gass-elektrisk framdriftssystem basert på Wärtsiläs patenterte Low Loss Concept (LLC). Det reduserer effekttap mellom motorene som genererer elektrisitet og de elektriske motorene som driver propellene.

Kombinert med Wärtsiläs ecometer-funksjon, bidrar LLC til ytterligere drivstoffbesparelse og sikrer større redundans i kritiske operasjoner.

Les også: Planlegger flytende kraftverk til Bergen

Krav

USA er i ferd med å innføre strengere krav enn IMO stiller til utslipp fra skip.

Emission Control Areas (ECA) vil innebære at skip må gå på drivstoff med minimale utslipp av svovel, partikler og NOx. LNG-motorer imøtekommer kravene uten ytterligere tiltak på skipene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Wärtsilä 34DF-motoren kan kjøre på enten gass eller diesel og fullt ut tilfredsstille utslippskravene i EPA Tier 2-standarden.

DOBBELFUNKSJON: Wärtsilä 34DF motor som går på LNG og en skvett diesel til tenning. Motoren kan sømløst skifte til ren dieseldrift om nødvendig.
DOBBELFUNKSJON: Wärtsilä 34DF motor som går på LNG og en skvett diesel til tenning. Motoren kan sømløst skifte til ren dieseldrift om nødvendig. Wärtsilä

Les også: USA-skip på LNG

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.