Den digitale utviklingen går seint til sjøs. Selv på verdens største og mest moderne cruiseskip finnes det ikke annet enn papirbaserte systemer og lister over passasjerer. Det finnes unntak, ett av dem er NCLs nyeste skip, Norwegian Epic.
Norwegian Epic har installert et system fra Kongsberg Maritime som registrerer mannskap og passasjerer digitalt på de 12 samlingsstasjonene dersom en krise inntreffer. Skipet har 19 dekk og plass til 4.200 passasjerer og et mannskap på 1.700.
Kort og godt
– Hver passasjer får utdelt et kort med magnetstripe og strekkode når de går om bord. Det fungerer som døråpner til lugar, som betalingsmiddel om bord og som ID-kort for å ha kontroll på passasjerene i en krisesituasjon, forteller Kim Finkenhagen, produktsjef i Kongsberg Maritime.
Med et papirbasert listesystem som det er på alle andre passasjerskip og cruiseskip, er det umulig å ha oppdatert oversikt over hvor mannskap og passasjerer befinner seg. Et stort skip kan ha 4000–6000 passasjerer og et mannskap på 2000–2500.
Kongsberg og NCL vurderte også RFID-teknologi, for eksempel som armbånd med radiobrikker. Men hensynet til personvern gjør det problematisk. I et RFID-system kan man i prinsippet overvåke passasjerer, noe de færreste vil sette pris på.
Skanner ID
I en krisesituasjon skal mannskapet på Norwegian Epic med ulike beredskapsroller og oppgaver mønstre på tilviste plasser. De registreres med skanning av ID-brikkene. Hvis mannskap ikke møter opp, vil kapteinen ha oversikt og kan dirigere andre dit.
Passasjerenes kort leses med en håndholdt enhet med Kongsbergs egenutviklete programvare. Informasjonen er øyeblikkelig tilgjengelig på brua. Dersom en passasjer møter på feil stasjon, blir passasjeren likevel registrert og dermed ikke meldt unødig savnet.
Hvis kapteinen beordrer evakuering av skipet, vil passasjerene registreres etter hvert som de går om bord. Alle livbåter vises på arbeidsstasjonene på brua, og mannskapet ser framdriften på hvordan de fylles.
– Systemet kan brukes også når passasjerer går i land og kommer tilbake. Dermed unngår skipet å gå fra kai før alle passasjerer er om bord, sier Finkenhagen.
Han opplyser at NCL vil skaffe seg erfaring før de beslutter å innføre systemet på flere skip, både nybygg og eksisterende skip i flåten.
– Vi ser et stor marked blant eksisterende flåte cruiseskip, sier Finkenhagen.
Samlet på brua
Oppe på brua vil kapteinen og offiserene kunne holde seg oppdatert om situasjonen via arbeidsstasjoner. Der får de ikke bare oversikt over mønstring av mannskap og passasjerer, men også over eventuelle branner eller skader fra grunnstøting eller kollisjon.
Sikkerhetsinformasjonen er samlet i ett skjermbilde med ulike symboler. Der finnes også alle planer for hva som skal gjørs i ulike situasjoner. Det samme skjermbildet kapteinen ser, er tilgjengelig for alt relevant personell i ulke deler av båten. Gjøres det noe på brua eller i kontrollrommet, er det synlig med en gang på nederste dekk.
Potensial
Kongsberg Maritime ser også muligheter for å bygge ut systemet med flere funksjoner og at systemet kan benyttes i andre sammenhenger.
– De håndholdte enhetene fungerer som sensor hvor også annen type informasjon kan registreres. Også andre sensorer kan tilknyttes systemet, sier Finkenhagen.
På Norwegian Epic integrerer tracking systemet mot hotellsystemet om bord, for å hente ut passasjerinfo. Systemet kan også motta registreringer av mannskap fra fast monterte magnetstripelesere.
Ikke minst kan oljeplattformer og offshoreinstallasjoner med mange mennesker om bord være aktuelle bruksområder. På land kan systemet brukes i blant annet hoteller.
Større leveranse
Sikkerhetssystemet, eller mønstringssystemet, fra Kongsberg Maritime var bare en del av en større leveranse til NCL-skipet.
Leveransen sto for øvrig av:
- Navigasjonssystem
- Dynamisk posisjonering
- Maskinromsovervåking og -styring
- Klimaanlegg kontroll
- Nødavstengning (ventilasjons og – maskinromsutstyr)
- Brannvarsling og brannbekjempelse