INDUSTRI

Designer indisk forskningsskip

Tore Stensvold
24. nov. 2009 - 10:28

Erfaringen med tegning av Sagar Nidhi kan ha vært avgjørende for at Wärtsilä Ship Design på Fitjar fikk oppdraget med å tegne et avansert havforskningsskip for Geological Survey of India (GSI).

Det blir det tredje forskningsfartøyet tidligere Vik-Sandvik tegner for en indisk oppdragsgiver.

Byggeledelse

I tillegg til design av skipet, har Wärtsilä også fått i oppdrag å følge opp byggingen av skipet. Verfter ennå ikke valgt. Designerne har nå 120 dager på seg til å utforme et skip som tar hensyn til forskernes behov.

– Våre designere må ta alle forskernes behov i betraktning, sier Egil Sandvik, salgssjef i Wärtsilä Ship Design.

Velutstyrt

– De må ha gode faciliteter for håndtering av utstyr, rom for laboratorier og verksteder, tilstrekkelig plass for oppholds- og møterom, korrekt posisjonering av transformatorer, og et høyt komfortnivå, sier Sandvik.

Skipet skal ha sengeplass til 69 personer. Det blir 95 meter langt, 19 meter bredt og får maksimum dybde på seks meter. Marsjfarten er 14 knop og skipet skal kunne være ute i 45 dager i strekk. Skipet skal være klar til levering i løpet av første kvartal 2012.

Indisk erfaring

Direktør for Wärtsilä Ship Design Norway, Arne Stenersen, er stolt over at Wärtsilä designer sitt tredje skip for indisk oppdragsgiver.

– Det første forskningsskipet, Sagar Nidhi, er allerede i tjeneste, og opereres av NIOT, Indias Nasjonale institutt for havteknologi. Hun forventes å delta på forskningsarbeid i det indiske hav og Antarktisk. Sindhu Sadhana, det andre fartøyet, er for tiden under bygging, sier Stenersen, ifølge en pressemelding fra Wärtsilä.

Nye krav

Det nye fartøyet skal ha et høyhastighets LAN-nettverk og internettforbindelse som skal knytte fartøyets kontrollrom, laboratorier og oppholdsrom til verden utenfor. Wärtsiläs designere må reprodusere de samme arbeidsforholdene som forskere på land har.

– Wärtsilä har en god forståelse for dette, og vi vil hente inn råd og informasjon fra folk som har reist som forskere på forskningsskip i mange år, sier Sandvik.

På designet av dette forskningsskipet anvendes et nytt sett av regler, opplyser Wärtsilä. Fokuset er satt på hvordan det vitenskapelige utstyret opptrer, og fartøyets evne til å tilpasse seg det hun er forventet å utforske i framtiden.

Mot ekstreme dyp

I tillegg til å ha ansvar for design og byggetilsyn vil Wärtsilä være involvert i utvelgelsen av forskningsinstrumentene om bord, og arrangere opplæring av GSI sine forskere for å sikre at fartøyets egenskaper blir utnyttet fullt ut.

Skipsingeniørene i tidligere Vik-Sandvik skal designe et skip som kan håndtere så vel bemannete som ubemannete undervannsbåter og styre operasjoner på ned mot 1000 meter.

– Fartøyet må kunne utføre kompliserte operasjoner, som å håndtere ROV-er og kontrollere boring på inntil 150 meter ned i havbunnen på store dyp, samle inn seismiske data og hente inn vann- og jordprøver. Vi må også ta i betraktning kravene som vil komme i framtidige oppgaver, sier Sandvik.



Ressursleting

Indias økonomiske framgang er avhengig av nye ressurser

GSI ble etablert i 1851 og er et av Indias eldste forskningsselskap. Helt fra staten har selskapet prøvd ut nye territorier, inkludert utforskning av mineralressurser på regionalt nivå, medvirkning i konstruksjonsprosjekter, og forskning innenfor geoteknikk-, miljøgeologi, seismisk tektonikk, naturskader og glasiologi.

Et havgående forskningsskip og to av GSI sine kystfartøy har utført undersøkelser av havbunnen innenfor områdene Exclusive Economic Zone (EEZ), Indisk territorialfarvann og i internasjonale farvann.

GSI sitt mandat er å fastsette mengden av landets eksisterende ressurser, og å identifisere nye.



Bygger seg opp

Wärtsilä gikk inn i det indiske skipsdesignmarkedet i 2002. Den første kontrakten som ble signert var på et forskningsskip til det nasjonale instituttet for havteknologi (the National Institute of Ocean Technology) i Chennai.

Skipet ble sjøsatt i 2007. Wärtsiläs andre designkontrakt var med det nasjonale instituttet for havforskning (the National Institute of Oceanography) i Goa. Dette fartøyet er under bygging.

I tillegg har Wärtsilä i India en skipsdesignkontrakt på et dykkerfartøy – også et spesialdesign. Kontrakter på mer standardiserte design inkluderer MPSV-, AHTS- og PSV fartøy, som alle blir bygd i India for ulike kunder.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.