EFFEKTIV: Det som kan bli verdens raskeste, menneskedrevne, landfarkost bærer navnet Eta etter den greske bokstaven som ofte benyttes for å betegne effektivitet. (Bilde: AeroVelo)

AEROVELO

Denne skal suse av gårde i 140 km/t - uten motor

– En hundredel av luftmotstanden til en sportsbil.

– Hvis bilen din så ut som dette, ville den kunnet krysse Kanada på tvers på en kvart tank, skryter det kanadiske forskningsteamet AeroVelo på sin kickstarter-side.

De har startet kronerullingen til det som skal bli verdens raskeste kjøretøy drevet av menneskekraft. I hvert fall om man skal tro de håpefulle forskerne.

Utformingen skal gjøre luftmotstanden («draget») på doningen mer enn hundre ganger mindre enn de mest strømlinjeformede bilene i dagens marked.

Dette skal gjøre den i stand til å nå en fart på rundt 140 kilometer i timen - kun ved hjelp av kraften fra pedalene.

Men de har knapt med tid.

Allerede i september går World Human-Powered Speed Challenge av stabelen. Konkurransen finner sted på en åtte kilometer lang asfaltert vei på Battle Mountain, Nevada i USA, og er en pilegrimsdestinasjon for fartsentusiaster over hele verden. Teamet har tidligere deltatt i racet med sine Vortex- (116,9 km/t) og Bluenose-sykler (125 km/t).

I år vil de optimalisere designet til sistnevnte for å slå verdensrekorden, som i skrivende stund ligger på 133,8 kilometer i timen.

Les også: Tesla gir fra seg alle sine patenter

Finjusterer gammel modell

Optimaliseringen vil blant annet medføre større hjul for å senke rullemotstanden i farkosten. Aerodynamikken på selve skallet skal også forbedres ved hjelp av databeregnet væskedynamikk.

Sykkelen bærer navnet Eta, etter den greske bokstaven som gjerne benyttes for å beskrive effektivitet i en rekke ingeniørfelt.

Modellen er en såkalt «recumbent full body bike» - på norsk en helinnkledd liggesykkel.

I Danmark kalles liggesykkelen sofasykkel - en treffende beskrivelse, da kroppsvekten fordeles mellom setet og ryggen, som igjen gjør dem mer komfortable å sykle enn tradisjonelle sykler.

Les også: Denne elbilen skal gå fra 0 til 100 på fire sekunder

Utestengt fra sykkelkonkurranser

Innkledd og i høye hastigheter kommer også liggesykkelens aerodynamiske egenskaper til syne, og de har siden 1975 toppet listene over verdens raskeste menneskedrevne landfarkoster.

Ett av de første eksemplene på en strømlinjeformet liggesykkel ble demonstrert av Marcel Berthet i 1933. 47-åringen kom åtte tusendeler fra å bli verdens første syklist til å nå 50 kilometer i timen - en rekord som ble slått av franskmannen Francis Faure fem år senere.

I mellomtiden ble syklene, også kalt "Velocars", utestengt fra sykkelkonkurranser av det internasjonale sykkelforbundet UCI, og det skulle gå 50 år før liggesyklene igjen kunne delta i formelle konkurranser i regi av det Internasjonale Organisasjonen for Menneskedrevne Fartøyer, IHPV.

På denne siden kan du lese en fyldig gjennomgang av liggesyklenes historie.

Les også:

Toyota forsker på svevende personbiler

Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler

Luftskip, luftputefartøy, helikopter og fly i ett