Denne elektriske doningen skal kunne gå fra 0 til 100 på 4,0 sekunder. Det er raskere enn en Tesla. Elracerbilen er laget av ingeniørstudenter ved Universitetet i Stavanger, som i jul skal delta i Formula Student i England. (Bilde: ION Racing)
I maskinhallen på Universitetet i Stavanger jobbet studentene i ION Racing – racerbilteamet som skal delta i Formula Student – i herdig med å få bilen så klar som mulig til fredagens lansering. Fra venstre: Anders Lemme, Simon Furnes, Nick Svendsen og Stian Tjøtta. (Bilde: Ina Steen Andersen)
PR-ansvarlig for racerbilteamet ved UiS, Simon Furnes, er med på Formula Student for andre året, og synes det er et svært lærerik prosjekt. (Bilde: Ina Steen Andersen)
To dager før lansering var det fremdeles mye som gjensto på bilen. Det skyldes i stor grad at batteriene som skal inn i bilen er forsinket fra leverandøren. De skulle vært levert for 2,5 måneder siden, og ingeniørstudentene vet fremdeles ikke når de er klare. (Bilde: Ina Steen Andersen)
Det er første gang UiS-laget prøver seg på å lage elbil i Formula Student. Siden batteriene tilfører ekstra vekt har de valgt å lage selve bilen i karbonfiber, i stedet for i stål. Fra venstre: Anders Lemme, Simon Furnes, Nick Svendsen og Martin Bru. (Bilde: Ina Steen Andersen)
I alt 20 ingeniørstudenter ved maskin- og elektrostudiene er med på prosjektet på fast basis. Flere av dem skriver bachelor- eller masteroppgave basert på bilen. Her er Nick Svendsen i fullt arbeid med å mekke på bilen, før avdukingen. (Bilde: Ina Steen Andersen)

FORMULA STUDENT 2014

Denne elbilen skal gå fra 0 til 100 på fire sekunder

Norske student-biler skal kunne akselerere raskere enn en Tesla.

Sportsutgaven til Tesla Model S går fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,4 sekunder, den vanlige utgaven (med et batteri på 85 kilowattimer) bruker 5,6 sekunder.

Går alt etter planen for ingeniørstudentene ved Universitetet i Stavanger, vil deres elbil kunne gå fra 0-100 på fire sekunder blank.

Fredag avduket studentene i ION Racing racerbilen som skal være deres bidrag i Fomula Student, verdens største motorsportsarrangement og ingeniørkonkurranse for studenter.

Les også: Flybilen kan bli godkjent i Norge

Tre norske lag

Formula Student arrangeres på Silverstone i England i juli, og 114 lag deltar i konkurransen, hvor studenter fra hele verden designer og bygger sine egne racerbiler.

Bilene måles i flere ulike tester, og dømmes etter rundetid og akselerasjon, design, drivstofføkonomi, kostnadseffektivitet, forretningsplan og markedsføring.

Også studenter fra NTNU og Høgskolen i Østfold er påmeldt konkurransen. NTNU-laget satser på en enda mer ambisiøs akselereringshastighet – med 0-100 på 2,9 sekunder - for sin elbil.

Studentlaget fra UiS består av 30 ingeniørstudenter ved elektro- og maskiningeniørstudiene. 14 av dem drar til England i juli, for å være med i konkurransen.

Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

Tunge batterier

Det er første året UiS-laget forsøker seg på en racerbil med elektrisk motor, tidligere år har de hatt bensindrevne biler. PR-ansvarlig Simon Furnes forklarer at de i år ville prøve seg på et litt nytt konsept.

– Vi designer en ny bil hvert år, men bygger videre på det vi har gjort tidligere fordet om. I år ville vi gjøre noe med motoren for å ta bilen et steg videre. Vi ville ha mer motorkraft. Og vi landet på å lage en bil med elektrisk motor, sier han til Teknisk Ukeblad.

I Formula Student konkurrerer elbiler og petroleumsdrevne biler mot hverandre på lik linje. Reglementet for motortypene gir enkelte fordeler til elmotorene, men det finnes også ulemper. Som vekt på bilen.

– Bilen blir mye tyngre med batterier. Derfor har vi måttet finne andre måter å gjøre den lettere på. Tidligere har vi bygget bilens rammeverk i stål, men i år har vi brukt karbonfiber. Det har vært både utfordrende og spennende å tilpasse det og gjøre det sterkt nok, forklarer han.

Les også: Her er BMWs nye ladehybrid

Eget girsystem

Racerbilene skal gjennom flere tester i løpet av konkurransen. UiS-laget tror dere beste sjanse til å gjøre seg bemerket er i langdistanseløpet på 22 kilometer.

– Topplagene har lang erfaring og er utrolig flinke, men vi sikter mot å gjøre det bra i det lengste løpet, forklarer Furnes.

Det vil de gjøre med deres egendesignede girsystem.

– Vi har designet et planetarisk girsystem, hvor vi har små, lette motorer på hvert av bakhjulene. Disse styrer vi med et eget elektronisk system, som gjør at motorene kan kjøre uavhengig av hverandre. På den måten kan vi gi mer kraft til det ytterste hjulet når vi svinger. Banen er lagt opp med mange svinger, så dette vil gi oss en fordel, poengterer han.

Les også: Snart kan du slippe å vaske bilen

Venter på batteriene

Til tross for at bilen fredag ble avduket, er den ikke helt konkurranseklar ennå. Noen viktige komponenter er nemlig 2,5 måneder forsinket fra leverandøren – og studentlaget venter ennå på at de skal bli klare. Trolig blir de levert den kommende uken.

Det gjør at de foreløpig kun har fått gjennomført benketester.

– Og problemet da er at vi ikke får belastet motoren, og vi får ikke gjort alle finjusteringer. Så det er absolutt en utfordring, påpeker Furnes.

Ingeniørstudentene jobber dermed for å få så mye som mulig av de andre komponentene på bilen klare, slik at ferdigstillelsen skal gå mest mulig smertefritt, når de først får batteriene.

De anslår at de trenger minst to uker til ferdigstillelse, testing og trening, før bilen skal sendes til England 28. juni.

Les også: Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler

Tyngre bil, med kraftigere motor

Den ferdige bilen er som nevnt dimensjonert for å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på under 4,0 sekunder. Elbilen vil med batterier, men uten fører, veie omkring 260 kilo og den har 180 hestekrefter. Toppfart på bilen blir omkring 120 kilometer i timen.

– Og vi trenger ikke så mye mer enn det. Banen er lagt opp til at du må bremse ofte, med mange svinger, sier Furnes.

Elbilen vil veie mer enn lagets forrige biler, men vil til gjengjeld ha kraftigere motor. I fjor hadde motoren en kapasitet på 270 newtonmeter (Nm) på hjulet. I år kan motoren yte opptil 1200 Nm, men vil bli regulert til 480 Nm.

Målet er å bli blant de 30 beste i konkurransen. I fjor havnet laget omtrent i midten av alle deltakerne.

– Men det viktigste for oss er å lage et godt produkt. Det er ufattelig lærerikt å være med på dette prosjektet, for vi får bruke teorien vår i praksis, poengterer Furnes.

– Men det viktigste for oss er å lage et godt produkt. Det er ufattelig lærerikt å være med på dette prosjektet, for vi får bruke teorien vår i praksis, poengterer Furnes.Fredag ble bilen avduket, og tatt med ut i solskinnet på campus. ION Racing

Les også: 

Bygger bobil av Tesla S  

Utvikler elbilmotor med teknologi fra andre verdenskrig

Formel 1-bilene skal bruke 40 prosent mindre bensin