ESTOLAS

Luftskip, luftputefartøy, helikopter og fly i ett

Skal klare seg med 75 meters landingsbane. Se video.

Extremely Short Take Off and Landing On any Surface, eller ESTOLAS, er det lange navnet på et helt unikt luftfartøy. Med to vanlige propeller i bakenden, heliumtanker, helikopterrotor, luftpute og fjærlette komposittmaterialer kombinerer flyet kjente teknologier.

Prosjektet er et samarbeid mellom blant andre anerkjente Cranfield University i Storbritannia og det tekniske Universitetet i Riga, og støttes av Europakommisjonen, skriver NewScientist. Foreløpig er flyet på teststadiet.

– Vi er i gang med testing i vindtunnel. Neste steg er å lage en radiostyrt modell, sier prosjektleder Alexander Gamaleyev til Teknisk Ukeblad.

Les også: Handlet nye fly for 870 milliarder

75 meters landingsbane

Målet er å kunne lande på svært korte avstander, og på mange ulike naturlige overflater, for eksempel på vann eller is. Teamet ser for seg at flyet skal kunne brukes i redningsaksjoner på steder med dårlig infrastruktur, til kommersiell transport, og til militære formål.

ESTOLAS-teamet har jobbet med fire mulige størrelser, med en løftekapasitet fra 3,3 til 440 tonn. Den største skal kunne lande på en avstand på 175 meter, mens den minste versjonen skal klare seg med 75 meter.

Det er rotoren i midten som skal gjøre det mulig å lande tilnærmet vertikalt. Kombinert med et gummiskjørt vil rotoren gi en luftputeeffekt, for landing og forflytning på for eksempel vann, eller i sumpområder. En kombinasjon av ski og landingshjul skal gi enda større allsidighet med tanke på underlag.

I tillegg er planen at flyet skal ha tanker fylt med helium for økt løfteevne og manøvrering på vanskelige steder. Om man lykkes i å få nok oppdrift av helium på tanker som er langt mindre enn dagens luftskip, gjenstår å se.

Les også: Norge er en stormakt på autonome sjøfarkoster, men en lilleputt på fly

Med to vanlige propeller i bakenden, heliumtanker, helikopterrotor, luftpute og fjærlette komposittmaterialer kombinerer ESTOLAS-prosjektet kjente teknologier. ESTOLAS

Høy lastfaktor

Ifølge teamet skal fartøyet tåle en lastfaktor (forholdet mellom fartøyets tyngde og løft) som er 1,5 til 2 ganger høyere enn vanlige propell- og jetfly.

Den lette konstruksjonen skal bety lavt drivstofforbruk, og gjøre at flyet kan nå en hvilken som helst destinasjon på kloden uten å måtte etterfylle. ESTOLAS skal angivelig kunne konkurrere med transportkostnadene ved dagens godstog, og dermed bli den mest miljøvennlige formen for lufttransport.

Men prosjektkoordinator Alexander Gamaleyev ved universitetet i Riga legger ikke skjul på at prosjektet er i en tidlig fase.

– Vi har utfordringer knyttet til stabilitet. Dessuten er det krevende med så mange motorsystemer nærme hverandre, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: Nå starter planleggingen av lyntog til Gøteborg  

Inspirert av russiske oljefelt

Ideen er ikke ny.

– Den latviske ingeniøren Alexander Filimonov hadde sett avsidesliggende russiske olje- og gassfelt i Sibir, og så behovet for et fly som kunne transportere folk og gods, og lande på kort og kupert rullebane, forteller Gamaleyev.

I 1995 testet han hybrid-maskinen i Riga. Flyet fløy, men ikke særlig høyt, eller stabilt. Den gangen ble prosjektet avbrutt på grunn av mangel på sponsorer, skriver NewScientist.

I 2012 ble ideen plukket opp igjen. Prosjektet går foreløpig over en toårsperiode, og frem til april 2014 skal man også undersøke finansieringsmuligheter.

Så får vi se om ESTOLAS en gang blir flyvedyktig.

Les også: 

Skal fly med nattbriller i Arktis  

Tungvektere vil realisere Hyperloop

Pentagon vil ha norske spionhelikoptre