BREDROMPA: Med en bredde på nesten 40 meter og lengde på 130, er Windcarrieren en solid arbeidsplatform for de ansatte. (Bilde: FOWIC)

Bygger vindkraftskip

  • Industri

Vindbærer - Windcarrier

Selvløftende kran- og installasjonsskip for vindturbiner

  • Lengde: 130,8m
  • Bredde: 39,0m
  • Nyttelast: 5300t
  • Dekksareal: 3200m2
  • Classification: DNV +1A1, Clean Design
  • Framdriftssystem: Akter: 3 Voith Schneider propeller, forut: 3 tunnelthrustere
  • Hastighet: 12 knop
  • Boligkvarter: 80 personer
  • Helikopterdekk: Godkjent for Sikorsky S92A, Super Puma AS 332 L2

Fred. Olsen Windcarrier

Aksjonærer:

  • First Olsen LTD 50,00%
  • John Bruun Andersen 27,50%
  • Kjetil Horgen Øiseth 12,50%
  • Justnes Rederi AS 10,00%

Fred. Olsen Windcarriers har foreløpig ingen kontrakt for bruk av skipene, som skal leveres i mai og september 2012.

– Dette er et marked i vekst. Det er foreløpig ikke mange aktører. Interessen fra potensielle kunder er stor, sier administrerende direktør Tor Erik Andreassen.

20-dobling

EUs ambisiøse mål om fornybar energi i 2020, antyder at det vil være behov for 40 GW installert vindkraft. I dag er det bare installert 2 GW.

– Avhengig av størrelsen på turbinene, vil det kreve 8.000 - 10.000 flere turbiner, sier Andreassen.

I tillegg til Fred Olsen Windcarriers to skip, er åtte andre under bygging.





Bygger i varmen

De to skipene bygges over et basisdesign fra nederlandske GustoMSC 9000C. Fem mann fra Fred. Olsen Windcarriers er på plass i Dubai og følger byggeprosessen ved verftet Lamprell Energy Ltd.

Selskapet har opsjon på ytterligere to skip.

– Vi har gjort vesentlige endringer basert på erfaringer fra våre 150 ansatte som jobber med installasjoner av vindkraftturbiner både på land og til havs, sier Andreassen.





Selvløftende kran- og installasjonsskip for vindturbiner 
Lengde: 130,8m
Bredde: 39,0m
Nyttelast: 5300t
Dekksareal: 3200m2
Classification: DNV +1A1, Clean Design 
Framdriftssystem: Akter: 3 Voith Schneider propeller, forut: 3 tunnelthrustere
Hastighet: 12 knop
Boligkvarter: 80 personer, derav 57 senger for kunder
Helikopterdekk: Godkjent for Sikorsky S92A, Super Puma AS 332 L2 (CAP437
FLERBRUK: Fred Olsen Windcarrier har en nyttelast på 5.300 tonn og kan brukes til både pæling, utsetting av bunnfaste bein og til montering av komplette turbiner. FOWIC

Dansk erfaring

Utfordringen har vært å finne de beste kompromissene for en effektiv og stødig plattform for arbeidene, skipsegenskaper samt driftsvennlighet.

Fred. Olsen Windcarrier kjøpte i 2009 det danske selskapet Global Wind Service, med kontorer i Danmark, Nederland, Polen og Portugal. De ansatte herfra har vært nøkkelpersoner i utvikling av installasjonsskipene.

Skipene skal kunne ta med stor nyttelast, og ha plass til 8-9 komplette turbiner, med tårn, nacelle og blader til en typisk 3,5 MW-vindturbin. Havdypet kan være maks 45 meter.

Skipet står på fire bein og løftes opp med et nytt hydraulisk jekkesystem.

– Det gjelder å vite hvor du setter ned beina, sier Andreassen med et smil.

Sonar

En sonar undersøker havbunnen der føttene skal settes ned.

Fra før er det gjort geologiske undersøkelser for å finne ut om grunnen er jevn og kan tåle deplasementsvekten på 24.000 tonn når skipet løftes opp.

Vindturbinens stålunderstell skal allerede være på plass.





En pr dag

Fred. Olsen Windcarrier har beregnet at en komplett turbin skal kunne monteres i løpet av ett døgn.

– Fra vi ankommer understellet og begynner oppjekking og til turbinen er montert og vi jekker oss ned, skal det gå rundt 24 timer. Det er effektivt, mener Andreassen.

Turbinene er slett ikke små. Tårndelene kan være opp til 80 meter lange, enten delt i to eller i en del. Selve nacellen med gir og generator, kan være stor som en buss, 15-20 meter lang og 3-4 meter bred og veie opp mot 200 tonn. I tillegg kommer to-tre blader til hver turbin.





Selvløftende kran- og installasjonsskip for vindturbiner 
Lengde: 130,8m
Bredde: 39,0m
Nyttelast: 5300t
Dekksareal: 3200m2
Classification: DNV +1A1, Clean Design 
Framdriftssystem: Akter: 3 Voith Schneider propeller, forut: 3 tunnelthrustere
Hastighet: 12 knop
Boligkvarter: 80 personer, derav 57 senger for kunder
Helikopterdekk: Godkjent for Sikorsky S92A, Super Puma AS 332 L2 (CAP437
ETTERSPØRSEL: Fred Olsen Windcarrier antar at det i løpet av ti år skal bygges 8.000 - 10.000 nye vindturbiner, og mange på havdyp inntil 45 meter. Det er ti skip for installasjon av vindturbiner under bygging på verdensbasis.

Flerbruksskip

– Skipene kan ta en nyttelast på 5.300 tonn og er utviklet med tanke på at de også kan brukes til å plassere ut stålunderstell eller pæle ned fundamenter, sier Andreassen.

Han tror markedet for bunnfaste turbiner vil holde seg på inntil 45 meter maksdybde på grunn av pris.