OLJE OG GASS

Bygger ny skipssimulator

Tore Stensvold
9. sep. 2009 - 13:52
Vis mer

ÅLESUND: Høgskolen i Ålesund og Offshore Simulator Centre befester sin posisjon som et av verdens mest moderne og komplette simulatorsenter.

Høgskolen har fire simulatorer, mens det mer kommersielle Offshore Simulator Centre er i ferd med å bygge sin andre.

Den er dels finansiert av et norsk rederi, og dels med egne midler.

Bourbonulykken

Den nye simulatoren er spesielt utviklet med tanke på bedre opplæring av mannskap på ankerhåndteringsfartøy. Det ble tydeliggjort etter ulykken med Bourbon Dolphin 12. april 2007.

Bedre opplæring, utvikling av rutiner og sertifisering av mannskap er blant tiltakene som ble foreslått i rapporten etter ulykken.

– Det kan vi tilby ved Offshore Simulator Centre, sier daglig leder Per Huse.

Spleiselag

OSC ble etablert i 2005 etter initiativ fra Farstad Shipping, Rolls-Royce Marine, Marintek og Høgskolen i Ålesund.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Senteret kombinerer kunnskapen fra drift av avanserte offshorefartøy, utstyrsleverandører, hydrodynamikk, forskningsmiljøet i Trondheim og maritim utdannelse i Ålesund.

I tillegg til å selge kurs og opplæring, leverer OSC komplette simulatorer til kunder over hele verden. I fjor ble det solgt to stykker.

Tjener penger

– Det er det vi tjener mest penger på. Vi leverer simulator med det utstyret rederiet har i sine fartøy. Det skreddersys og dermed er det snakk om en del utviklingstimer, sier Huse, som begynte i jobben i juli.

Før det kom han fra Rolls-Royce, en kjent leverandør av systemer for offshoreskip.

Omsetningen endte på ca. 30 millioner kroner, med et positivt resultat.

– Det ligger an til omtrent det samme i år, hevder Huse.

Uten hydraulikkolje

Brua bygges opp som om det var om bord på et ankerhåndteringsfartøy. Det eneste som mangler er elektromotorene og hydraulikken, der kommer det virtuelle elementet.

To stoler med joystick og alt som trengs er vendt "bakover" mot akterdekk. Poenget er at også personellet på akterdekk kan simulerer sine operasjoner.

Dermed får hele mannskapet trent i trygge omgivelser og får forståelse av hverandres oppgaver, hva som kan gå galt, og hva som er trygt og innenfor sikkerhetsmarginer.

Sertifikater

– Sertifisering av mannskap for ankerhåndteringsfartøyer kommer helt sikkert, det er bare et spørsmål om når. Da er vi godt posisjonert til å gi dem nødvendig opplæring. Vi regner også med å kunne utstede sertifikater når den ordningen kommer, sier Per Huse.

I simulatoren kan det også kjøres program for å øve mannskap i å operere kraner, dekksmaskineri, ROV (fjernstyrte ubåter), undervannsutstyr, vinsjer og motorrom.

Det vanlige vil være å ta inn hele skipsmannskapet på øvelse i en uke.

Fire simulatorer

På høyskolens institutt for nautikk og tekniske fag er det installert simulatorer for Dynamisk posisjonering, hurtigbåter, skipsmanøvrering for store skip og de har navigasjonslaboratorium.

Offshoresimulatoren drives og utvikles videre av OSC, men er fysisk plassert på Høgskolen, et par bygninger unna. Den nye simulatoren blir i samme bygg som OSC og der de 25 ansatte sitter.



Bredde og dybde

På høyskolens fire komplette brusystemer kan det trenes på navigasjon og skipshåndtering av de aller fleste fartøytype.

På lerreter rundt brua, vises eget skip, dekk og landskap og andre fartøyer. Det største lerretet til høyskolens simulator er på 27 x 9 meter.

Det trenes på alt fra innseiling med supertankere til Mongstad, Sture og seiling i trangt, norsk farvann, til føring av containerskip til kai i Singapore og Shanghai.

Det kan også trenes på navigasjon og kjøring med hurtigbåt med toppfart over 50 knop.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.