INDUSTRI

Avansert skip foran skjema

Tore Stensvold
9. nov. 2011 - 14:29
Vis mer

AMC Connector er et uhyre komplisert skip med tonnevis av spesialutstyr og over 190 kilometer kabler.

Alt i orden

Likevel er skipet leveringsklart fra STX OSV Søviknes allerede 22. november.

– Prøveturen var satt opp til åtte dager. Det gikk på fire-fem. Alt fungerte som det skulle, sier en strålende fornøyd kunde, Bjarne Birkeland. Han er direktør for strategiske prosjekter i EMAS AMC.

Skipet ble opprinnelig bestilt av Aker-selskapet Aker Marine Contractors, med Aker Solutions som oppdragsgiver.

Fem skip i samme serie, basert på STX Designs OSCV 06L, er allerede bygget og seiler rundt som de mest avanserte spesialskip i verden. Over nyttår blir AMC Connector klar for utfordrende jobber.



Større og dypere

AMC Connector blir skreddersydd for ABB og deres kabelleggingskontrakter. Skipet skal eies og driftes av Singapore-selskapet EMAS AMC, som kjøpte Aker Marine Contractors 1. mars i år.

På kjøpet fikk EMAS BOA-skipene Boa Deep C og Boa Sub C, som viste sine egenskaper for hele verden da BP kjempet med å kontrollere oljeutslippet i Mexicogolfen på 1.500 meters dyp.

– AMC Connector kan operere ned til 3.000 meter. Vi har en 400 tonns kran med bølgedemping som kan senke 400 tonn helt ned, sier Birkeland. Også akterkranen på 50 tonn kan brukes i bølger og med 50 tonn i krana ned til 3.000 meter.



SPINDEL: Her er det kapasitet til å ha 6.000 tonn kabel. Under dekk er det en spindel med 3.000 tonn. Skipet har system for å legge ut fra både innerste og ytterste del slik at to kabler kan legges parallelt.
SPINDEL: Her er det kapasitet til å ha 6.000 tonn kabel. Under dekk er det en spindel med 3.000 tonn. Skipet har system for å legge ut fra både innerste og ytterste del slik at to kabler kan legges parallelt.

Store kabelkaruseller

Det mest spesielle skipet er imidlertid kapasiteten til å ta med 6.000 tonn kabler i en karusell på dekk og 3.000 under dekk.

– Vi kan legge 9.0000 tonn kabler uten å måtte gå til land for å spole på nye, sier Birkeland.

EMAS AMC har i rammeavtalen med ABB fått oppgaven med å legge strømkabelen fra land til Goliat. Den vil veie 6.000 tonn.

– Vi kan legge hele lengden på en tur. Kabelen legges ut over skutesiden midt på, der bevegelsen er minst. Vi kan legge kabel eller fleksible rør i opp mot 4–5 meters bølger, sier Birkeland.

Skipet bygges nå med Aker Solutions byggeledelse. Gerhard Furø og Ivar Knutsen viser rundt på skipet. Det er enormt, men tekniske finesser og smarte løsninger som sparer penger, letter drift og gjør skipet svært fleksibelt.



Av-og-på

For å tåle vekta av karusellen med 6.000 tonn kabler, er det 2.1000 kvadratmeter store dekket forsterket og avstivet.

– Vi har lagt inn muligheter for å sveise fast andre typer utstyr, både vertikalutlegging av rør, eller annet. Rørutleggingssystemet som er montert på nå, kan fjernes i løpet av 48 timer, sier Kjartan Alnes, prosjektleder for skipet.

AMC Connector ble bestilt i 2007 mens søsterskipet Skandi Acergy fortsatt var under bygging.

– Vi har gjort en del forbedringer og endringer fra det skipet, sier Furø. Som kuriositet nevner han at alt underholdningsutstyr som ble spesifisert i kontrakten er fjernet, og topp moderne og bedre utstyr er installert, til en langt rimeligere penge.



STOLTE: Prosjektleder Kjartan Alnes og byggeleder Gerhard Furø fra Aker Solutions på brua til AMC Connector.
STOLTE: Prosjektleder Kjartan Alnes og byggeleder Gerhard Furø fra Aker Solutions på brua til AMC Connector.

Ultradype dykk

AMC Connector har to topp moderne ROV-er. Den ene opereres gjennom en moonpool (hull gjennom skipet) mens en skal kjøres ut over skutesiden. EMAS har en egen avdeling for ROV-operasjoner. ROV-ene kan kjøres helt ned til 4.000 meters dyp.

AMC Connector har en maksfart på 16 knop som gjør at skipet raskt kan returnere fra oppdrag og hente mer kabel eller rør.

Det er lugarplass til 140 personer og godt med kontorplasser for både ABB-folk, ROV-operatører og andre spesialiteter om bord.



Florø-dokking

Skroget ble bygget i Romania og tauet til STX sitt anlegg i Florø. Skipet er økt fra 27 til 32 meters bredde i den aktre delen for å gi bedre stabilitet og styrke.

Det var det ikke plass til å sveise ferdig den undre vannlinjen i Romania, så det ble gjort i Florø. Det siste året er skipet utrustet ved STX Søviknes.

Etter levering gjenstår funksjonstesting av alt utstyr og alle spesifikasjoner også oppfylles, ikke bare at det skipstekniske fungerer og at det kan seile fra A til B.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.