MIXED FEELINGS: Michael vom Baur og Nicolai Hansteen tegnet både lyse og litt mindre lyse prognoser for europeisk skipsbyggingsindustri på Verftskonferansen i Ålesund. (Bilde: Tore Stensvold)

Advarer mot eufori

  • Industri

ÅLESUND: Årets verftskonferanse har samlet 450 representanter fra den norske maritime klyngen. Verftene har betryggende ordrebøker og etterspørselen er høy.

Sjeføkonom Nicolai Hansteen fra Lorentzen & Stemoco var en av dem som ba forsamlingen ikke ta helt av.

– I forrige uke oppnådde ankerhåndteringsfartøy dagrater opp mot 1,5 millioner kroner. Det kan hende vi får noen nykontraheringer etter dette, men vent med euforien, sa Hansteen til den tettpakkede salen.

Vent og se

For det første påpekte han at det er sesong for å flytte rigger nå, før vintersesongen, men mer alvorlig: Den gryende finanskrisen som følge av eurokrisen.

– Vi bør være litt forsiktige og avvente konsekvensene av eurokrisen, sa Hansteen.

Samme budskap kom Kjersti Kleven med. Hun er styreleder i Maritim Bransjeforening og i Kleven Maritime.

– Det er et rufsete marked for tida. Finanskrise kan true igjen. Forrige gang kom vi gjennom på grunn av en svært god ordrebok som strakk seg langt fram i tid, og vi hadde et godt samspill med myndigheter og finansinstitusjoner, sa Kleven.

REKORD: Den årlige verftskonferansen til Norsk Industri trekker i år hele 450 personer fra hele næringen.
REKORD: Den årlige verftskonferansen til Norsk Industri trekker i år hele 450 personer fra hele næringen. Tore Stensvold

Drives av utfordringer

Hun ser imidlertid økende behov for nye og mer avanserte skipsløsninger etter hvert som oljeutvinningen skjer på dypere vann og i tøffere klimatiske forhold. Det gir skipsnæringen tekniske utfordringer.

– Det liker vi, det er det som driver oss framover, sier Kleven.

Ifølge Hansteen forteller prognosene at det er behov for og vil bestilles en lang rekke nye offshore servicefartøy. Årsaken er at det bygges nye rigger og boreskip, antatt 350 om et par år.

– Vi regner et gjennomsnitt på 2,4 serviceskip, PSV, ankerhåndterere og multifunksjonsskip per rigg. De er store geografiske forskjeller, men det peker i retning av et økende behov, sier Hansteen.

Asia-trussel

Avanserte skip for offshoreindustrien er spesialiteten til de norske verftene og deres underleverandører. Men nå møter norske verft økende konkurranse fra Asia.

– Asiatiske verft er ikke bare størst i antall skip og volum. De bygger stadig mer komplekse skip av høy kvalitet, både forsyningsskip, ankerhåndterere og andre serviceskip for oljeindustrien.

– Det er litt bekymrende, sa Hansteen.

– Prisen går ned, kvaliteten opp, og så har vi spørsmålet om finansiering, sa Hansteen.

Han sa også at Kina er i ferd med å passere Korea som største skipsbyggingsnasjon.

URO: Styreleder i Norsk Industris Maritim bransjeforening, Kjersti Kleven, er bekymret for konsekvensene av finansuro i Europa og uavklart situasjon for norsk eksportfinans.
URO: Styreleder i Norsk Industris Maritim bransjeforening, Kjersti Kleven, er bekymret for konsekvensene av finansuro i Europa og uavklart situasjon for norsk eksportfinans. Tore Stensvold

Fornybar og mineraler

Det var litt trøst i å høre partner Michael vom Baur fra MvB euroconsult.

Han viste til økende behov for spesialskip til utplassering, tilkobling, kabellegging og annet som skal til for å bygge 10.000 nye offshore vindturbiner.

– Europa skal gå fra 7 prosent fornybar energi til 20 prosent innen 2020. Det blir store behov for spesialskip, påpekte vom Baur, som dermed uttrykte en stor grad av optimisme på vegne av europeisk skipsbyggingsindustri.

– Oljeindustrien skal dypere og i nye områder. Fornybarindustrien, ikke bare vind, men også bølge- og tidevannskraft, algehøsting og mineralutvinning fra havbunnen vil kreve nye skip, sa vom Brau.