Autonome ferger

I dag demonstrerer Wärtsilä autonom dokking og overfart

Selskapet har med potensielle kunder på helautomatiske fergeturer med fergen Folgefonn.

Den over 20 år gamle fergen Folgefonn er en av verdens mest moderne med tanke på utstyr.  Nå tester den autonomifunksjoner.
Den over 20 år gamle fergen Folgefonn er en av verdens mest moderne med tanke på utstyr. Nå tester den autonomifunksjoner. (Foto: Wärtsilä)
EKSTRA

Selskapet har med potensielle kunder på helautomatiske fergeturer med fergen Folgefonn.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Ett av de siste stegene på vei mot full autonomi demonstreres på fergen MF Folgefonn fredag 3. mai. Fergen går i trekantsambandet Jektevik-Nordhuglo-Hordanes i Hordaland.

Sjøfartsdirektoratet har gitt Norled og Wärtsilä lov til å ta med potensielle kunder og partnere på demonstrasjon av teknologien.

Her legger Folgefonn til, uten at kapteinen behøver å gjøre noe. Det var folksomt på brua da potensielle kunder og inviterte var med på autonomi-demonstrasjon. Foto: Wärtsilä/Rune Skjærvold

– Vi sluttester nå hele systemet for å kunne seile automatisk fra kai til kai. Vi har satt sammen alle deler som kan utgjøre et autonomt system. Kapteinen behøver ikke å røre noe, men kan gripe inn om han ønsker det, sier Ingve Sørfonn, sjef for teknologi og utvikling i Wärtsilä.

Hjelpemiddel

I første omgang vil autonomi-systemet være et hjelpemiddel for navigatører. Systemet kan ta fergen til og fra kai og legge opp og følge en optimal rute. Ved hjelp av sensorer, radar, kamera, GPS og et ikke-satellittbasert referansesystem på land og skip, «vet» fartøyet til enhver tid hvor det befinner seg og har oversikt over omgivelser og andre fartøy rundt seg.

På brua vil kapteinen også se en digital modell av fartøyet og omgivelsene – altså en AR-funksjon (augmented reality).  

– Vi har endret og forbedret den visuelle opplevelsen til kaptein og styrmenn, sier Sørfonn.

Automatisk – ikke autonom

Det mangler likevel et vesentlig moment før det er autonomt: Systemet tar ikke selvstendige avgjørelser. Systemet inneholder også antikollisjonssensorer, men vil ikke selv ta avgjørelser om et annet fartøy bryter sjøveisregler.

– Det blir som høna-og-egget-diskusjonen. Teknologien og elementene er tilgjengelig, men vi mangler den siste biten – å sette det sammen. Vi må blant annet ha et regelverk på plass, sier Sørfonn.

Kapteienen har full kontroll og kan overta kommandoen dersom han eller hun mener det er nødvendig. Foto: Wärtsilä

Administrerende direktør Vegard Evjen Hovstein i Maritime Robotics, en av pionerene innen autonomi, har en enkel definisjon av stegene på vei til fullautonome fartøy:

  • Fjernstyring
  • Automatisk
  • Autonomi

– Det er mange festtaler om autonomi. Men i mange tilfeller er det egentlig snakk om fjernstyring eller automatisk operasjon, overvåket og med mulighet for styring fra land eller annet fartøy, sa Hovstein til TU for to år siden. Da fikk selskapet sin første kommersielle kontrakt på et delvis autonomt fartøy til kartlegging av havbunn.

SAS-rammet

Ingve Sørfonn i Wärstilä sier at interessen fra alle deler av shipping er nysgjerrige og spente på autonom-teknologien.

På demoturen fredag skulle Wärtsilä hatt med en hel rekke potensielle kunder. På grunn av SAS-streiken var det bare representanter fra DFDS og American Steam Shipping med.

– Vi får mange henvendelser fra alle deler av shipping, ikke bare ferger og andre med mange havneanløp, sier Sørfonn.

Flytende lab

Den over 20 år gamle MF Folgefonn er rene laboratoriet for Wärtsilä. Fergen var en av de første til å installere batterier for hybrid drift, fikk installert verdens første høyeffekts induksjonslading og har testet autodokking og auto-undokking og automatisk ruteplanlegging. Testingen må imidlertid gjøres uten passasjerer og biler.

Rolls-Royce brukte fergen Falco i desember 2018 til å demonstrere automatisk seilas. Fergestrekningen Parainen-Nauvo i Finland er testarena for autonomi. Foto: Rolls-Royce

– Kapteinen vil alltid sitte klar til å gripe inn og kan velge mellom ulike rutealternativer. I første omgang vil dette være et system som hjelpemiddel for kapteiner, sier Sørfonn.

Flere jobber med autonomi

Wärtsilä er ikke alene om å utvikle systemer som er i ulike stadier på vei mot full autonomi. De fleste har sterk forankring i Norge. På NTNU i Trondheim er de i gang med å utvikle og teste systemer på den lille fergen Milliampere.

Rolls-Royce Commercial Marine demonstrerte et tilsvarende system i Finland i desember.

Milliampere - autonomi, ferge, førerløs, NTNU
NTNU-miljøet utvikler en liten autonom ferge. "Milliampere" skal frakte passasjer over en kanal i Trondheim. Bildet er fra en demonstrasjon for Sjøfartsdirektoratet i Haugsund september 2018. Foto:  Tore Stensvold

Fra 1. april er Rolls-Royce Marine en del av Kongsberg Maritime, som også har jobbet med autonomi i flere år. De demonstrere en tilsvarende automatisk dokking-undokking og automatisk overfart på Moss-Horten-sambandet.

Kongsberg skal også levere systemet for til verdens første autonome containerskip, Yara Birkeland.

ABB-kontrakt

ABB har også autonomisystemer som er kommersielt tilgjengelig. De har nylig tegnet kontrakt med Eckerö Line, som skal installere ABB Ability Marine Pilot Vision på fergen Finlandia.

 ABB-systemet kombinerer en digital modell av fergen og legger det inn i et skjermbilde der kapteinen ser skipet og omgivelsen fra fugleperspektiv. Alle data fra skip rundt og fra fergens egne sensorer, oppdateres og vises i sanntid. Det blir med andre ord «augmented reality – AR» der virkelige og digitale elementer vises sammen.

Eckerö Lines ferge Finlandia får installert ABB Marine Pilot Vision som hjelpemiddel for kapteiner ved manøvrering til og fra kai.

Eckerö Lines ferge Finlandia får installert ABB Marine Pilot Vision som hjelpemiddel for kapteiner ved manøvrering til og fra kai. Foto: Eckerö Line

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå