Kona vintertestes i Sverige.
Kona vintertestes i Sverige. (Foto: Hyundai)

Hyundai Kona

Hyundai sjekker hvordan ekstrem kulde påvirker Kona

Kommer til sommeren - vintertestes nå.

Den neste nye elbilmodellen som kommer i salg i Norge blir trolig Hyundais batteriversjon av den lille crossoveren Kona. Den skal antakeligvis i salg i sommer

Hyundai driver i disse dager vintertesting av bilen i Arjeplog Sverige. Her kjøres denne og hydrogenbilen Nexo i temeraturer ned mot 35 blå. Hensikten er å undersøke hvordan kulden påvirker drivlinjen, klimaanlegg og rekkevidde.

For batterielbiler er ikke kulden noe stort problem i utgangspunktet. Et kaldt batteri vil få lavere virkningsgrad med redusert rekkevidde som resultat.

I motsetning til biler med forbrenningsmotor forårsaker ikke kulden noen umiddelbare startproblemer.

Løsninger for kalde hydrogenbiler

Hyundai Nexo på bilmessen i Geneve.
Hyundai Nexo på bilmessen i Geneve. Foto: Marius Valle

Det samme kan ikke sies om biler med brenselceller. Slike biler har hatt problemer i for lave temperaturer. Derfor tester Hyundai ut nye systemer som skal løse disse problemene.

Nexo har oppvarming av brenselcellene, slik at bilen skal kunne startes i temperaturer ned til 30 kuldegrader.

Siden biproduktet av strømproduksjon med en hydrogenbrenselcelle er vann, kan det dannes is i brenselcellen når den skrus av.

Hyundai tester derfor ut et utblåsingssystem som skal blåse ut vann før det rekker å fryse.

Bedre varmepumpe for lengre rekkevidde

Under panseret på Hyundai Kona Electric.
Under panseret på Hyundai Kona Electric. Foto: Marius Valle

For Konas del testes det ut en ny varmepumpe som hevdes å være spesielt effektiv. Varmepumpen benytter varme generert fra de elektriske komponentene i bilen.

Dermed kan varmen resirkuleres, og gi bedre oppvarming av kupeen. Dette kan igjen gi mindre effektforbruk, og dermed lengre rekkevidde.

En oppsnittet utgave av Kona som viser hvor batteriene er plassert.
En oppsnittet utgave av Kona som viser hvor batteriene er plassert. Foto: Marius Valle
Interiør fra Hyundai Kona.
Interiør fra Hyundai Kona. Foto: Marius Valle

Kona har en rekkevidde på 312 kilometer med 39,2 kilowattimer batteri, og 482 kilometer med 64 kilowattimer batteri. Hyundai oppgir rekkevidde på bakgrunn av den nye WLTP-kjøresyklusen som skal gi et mer realistisk bilde av faktisk forbruk og rekkevidde.

Forbruket er oppgitt til 1,43 kilowattimer på mila for utgaven med størst batteri, som er forholdsvis lavt. Denne versjonen har en motor på 150 kilowatt. 

Versjonen med det minste batteriet har motor på 100 kilowatt, og et forbruk oppgitt til 1,39 kilowattimer på mila. Begge utgavene har fremhjulsdrift.

Bilen får ellers kupeoppvarming, som sørger for at bilen kan være ferdig oppvarmet når du setter deg inn. 

Bilen har 332 liter bagasjerom, som kan utvides til 1114 liter om du legger ned baksetene.

Ikke alene

Hyundai er for øvrig ikke den eneste bilprodusenten som er i Sverige for å vinterteste elbiler om dagen.

Hyundai Kona.
Hyundai Kona. Foto: Marius Valle

Mercedes-Benz meldte i forrige uke at de var på plass for å teste ut den kommende SUV-en EQC her. Og som Hyundai har de benyttet anledningen til å teste en bil med brenselceller, den kommende GLC F-Cell.

I en pressemelding sier Mercedes-Benz at de har testet elbilens batteriytelse i kulden, og hvordan drivlinjene presterer. I tillegg kupevarme. Det viktigste er ifølge produsenten likevel å kunne teste bilene under virkelig kjøring, for å prøve ut situasjoner som de ikke forutser i simulatorkjøring.

Porsche har også testet ut sin kommende Mission E her, og Jaguar I-Pace er også observert, for å nevne noen. 

  • Les flere artikler om elbil.

Kommentarer (64)

Kommentarer (64)