Fortsatt er mye uavklart. Det har tatt lengre tid enn forutsatt å få tekniske spesifikasjoner og avklaringer på plass. Torghatten oppgir ikke hvilke leverandører som er valgt, med unntak av en intensjonsavtale med svenske Power Cell for brenselceller på totalt 6 MW.
MARITIM
Hydrogenferger skal ut på anbud – norske verft er aktuelle
Torghatten sender snart ut forespørsel til verft i hele verden om å bygge to hydrogenferger. Fulle verft i Europa og gunstig kronekurs kan være fordel for norske verft.

De to nye hydrogen-fergene til rv. 80 Bodø-Moskenes-Værøy-Røst skal drives med hydrogen, brenselceller og batterier med biodiesel som backup. Brenselceller og hydrogenbeholdere skal plasseres på toppen mellom de to styrehusene. Illustrasjon: Norwegian Ship Design TNSDC
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
