(Bilde: REBECCA COOK)
Utviklingsdirektørene i henholdsvis Ford og Toyota, Derrick Kuzak (t.v) og Takeshi Uchiyamada, presenterte det nye hybridsamarbeidet mandag. (Bilde: REBECCA COOK)

Hybrid av Ford og Toyota

Det spennende samarbeidet, eller rettere sagt ambisjonen om å samarbeide (MOU), ble offentliggjort på et pressemøte i Michigan mandag.

SUV og pickup

De to produsentene planlegger å utvikle en ny hybrid drivlinje beregnet på bakhjulsdrevne SUV-er og pickuper.

Dette er fortsatt et viktig segment på det amerikanske markedet for både Ford og Toyota. Men siden utslippskravene (CAFE) strammes inn, må produsentene ta grep for å redusere drivstofforbruket.

Begge har som kjent årevis med hybriderfaring. Toyota har solgt 3,3 millioner hybrider siden 1997.

– Et samarbeid vil kunne bringe ny teknologi raskere og billigere ut til kundene, heter det i en felles pressemelding fra de to konsernene. Toyota her og Ford her

Intensjonsavtalen omhandler også utvikling av nye telematikksystemer.

Posten først

Selv om Ford fortsetter å utvikle parallellhybridsystemer beregnet på store, tunge plattformer, har konsernet en seriehybrid i ermet også.

C-MAX Energi ble vist fram i Detroit tidligere i år og skal på markedet 2012 hjemme i USA og 2013 i Europa.

Les også: – Vi elektrifiserer på Ford-måten

Av helelektriske biler har de Transit Connect som har kjørt i USA siden i fjor og som er i norske butikker i disse dager. Faktisk er norske Posten den første europeiske kunden av den elektriske varebilen. 20 biler ble bestilt i mars.

Ford har også en elektrifisert versjon av Focus på vei. Den har samme lanseringstidspunkt som C-MAX Energi.

Viser fram elektrisk Ford Focus

Konsernsjef Dag Mejdell i en av Posten Norges nye elektriske Ford Transit Connect.