Kommentar

Hvor blir det av batteritogene?

Mandag fikk Danmark sitt første batteritog. I Norge treneres Jernbanedirektoratets klare råd om å bytte diesel med batteri.

Mandag ble det første av sju batteritog fra Seiemens satt i drift i Danmark. I Norge kommer det heller ikke dette tiåret.
Mandag ble det første av sju batteritog fra Seiemens satt i drift i Danmark. I Norge kommer det heller ikke dette tiåret. Foto: Morten Stricker / NTB
Ellen Synnøve VisethEllen Synnøve Viseth– Kommentator
23. juli 2025 - 05:00

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

– Batteridrevne tog er nærmere enn du tror, skrev Jernbanedirektoratet i 2019.

Det er mulig de mente geografisk, ikke i tid. Østerrike og Tyskland hadde allerede batteritog i prøvedrift. Denne uken fikk Danmark sitt første av sju batteritog, som skal avløse gamle dieseltog.

I Norge går dieseltogene fortsatt uforstyrret på Raumabanen, Rørosbanen, Solørbanen og Nordlandsbanen.

Utrulling, ikke utvikling

Det er ikke Jernbanedirektoratets feil. De har lenge argumentert for batteritog både på Trønderbanen og Nordlandsbanen. Grunnen er åpenbar: 

Med batteritog som lader i fart, trenger man ikke å bygge kontaktledning i tunneler, på bruer og andre utfordrende steder. Med kjøreledning på 25-30 prosent av strekningen, klarer batteriene resten, sa direktoratet i 2019.

Grensene i kraftnettet følger ikke fylkes- eller kommunegrenser. Dermed kan naboer ende opp ved vidt forskjellig strømpris.
Kommentar

Nå kan du velge norgespris. Her går grensa mellom ja og nei

Tallet blir penere etter hvert som batteriene blir bedre. Det jobbes nå med tog som skal kunne gå 200 kilometer på én lading. Da kan også Raumabanen gå på batteri.

I 2021 skrev Jernbanedirektoratets utredere at teknologien er så moden og tilgjengelig at batteritog ville bære mer preg av utrulling enn et utviklingsprosjekt.

Alle de store togprodusentene, som Siemens, Stadler, Alstom og Bombardier har batteritog. Disse togene har heller ikke like lang ventetid som de ordinære togene.

«Det er lite som skal til»

Jernbanedirektoratet anbefalte å starte med Nordlandsbanen. Når man har elektrifisert strekningen fra Trondheim til Steinkjer, kan man fortsette med batteri og stedvis kjøreledning nordover til Bodø. 

Siden andre land har batteritog i drift, trengs det ingen testing, mener direktoratet.

Samtidig skrev de at hvis politikerne likevel skulle ønske å teste, kunne den flate strekningen mellom Bodø og Rognan være godt egnet.

I statsbudsjettet er det beskrevet et pilotprosjekt nettopp der. Men det står også at det er for tidlig å starte opp et prøveprosjekt. Det bør vente til man uansett skal kjøpe nytt materiell til Nordlandsbanen – en gang i fremtiden, sier departementet til TU.

Både Statkraft og Trønderenergi planlegger milliardinvesteringer på Sunndalsøra. Her bruker ingen ordet «monstermaster». 
Kommentar

Reisebrev fra en kraftkommune

Konsulentene går lenger

Jernbanedirektoratets anbefalinger fra 2023 har også blitt kvalitetssikret av eksterne konsulenter. De går enda lenger og mener at batteri er best også på Rørosbanen.

– Batteri har færre negative virkninger for friluftsliv og kulturarv enn de andre konseptene, og er vurdert til å ha en positiv virkning på pålitelighet, skriver Vista og Metier i rapporten.

Mange norske  vil nå levetiden i 2030-32. Hva som skal erstatte dem skal bestemmes neste år. Da gjelder det å ta et fremtidsrettet valg.

Som Stadlers prosjektleder Stefan Baer sa til Jernbanemagasinet i 2019:

– Det vil ikke være noe problem å gjennomføre endring fra diesel- til batteridrift når dere er klare for det i Norge.

Finansminister Jens Stoltenberg (Ap) har brukt mye krefter på å argumentere for at Norge er en uadskillelig del av EUs indre marked. Det ser ikke ut til å ha ført frem.
Les også:

Mener uten­for­skapet i toll­unionen er et økende problem

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.