Kleven verft er i gang med detaljplanlegging og innkjøp til de to nye ekspedisjonsskipene. Nå er det klart at det er Harding som skal levere redningsbåtene. (Bilde: Rolls-Royce)

KLEVEN HURTIGRUTEN

Hurtigruten og tysk verdensleder på luksusyachter redder Kleven

Kleven-familien og de ansatte lettet over å få langsiktige eiere.

Styreleder Kjersti Kleven er svært glad for å få med seg profesjonelle eiere som tenker langsiktig og vil satse på teknologiutvikling og tilfører annen kompetanse. Familien Kleven vil fortsatt sitte på en betydelig eierpost og være aktive eiere, opplyser Kjersti Kleven.

- Det er en lettelse å få inn eiere som skjønner teknologi og vil være med på å utvikle verftet videre, sier Kleven til TU.

Hurtigruten og dets eiere går inn og redder Kleven. Det er ikke første gang Hurtigruten redder et verft. I 2015 sørget de for å holde liv i Fosen Yards med oppgraderingsjobber for flere av skipene. De kontrakten var verdt 550 millioner kroner.

I Kleven går Hurtigruten inn med 300 millioner kroner sammen med selskapets eiere, Petter A. Stordalens investeringsselskap Strawberry Equity og britiske TDR. Det sikrer en eierandel på 40 prosent i Kleven.

Norske og tyske

Kjersti Kleven, tredje generasjon Kleven.
Kjersti Kleven, tredje generasjon Kleven. Foto: Tore Stensvold

I tillegg til Hurtigrutekonstellasjonen, skyter eksisterende eiere John Kleven AS og H-Invest inn ny  kapital. Nye på eiersiden blir også Per Lillebø, som står bak teknologiselskapet Cambi AS, samt et investorfellesskap, InYard Invest, med Åge Remøy og Maguns Roth. Den tyske familieeide verftsgruppen Lürssen-Group blir også med som eiere.

Kleven og Lürssen inngikk tidligere i år en samarbeidsavtale. Lürssen er verdensledende på luksusyachter.

Bransjesjef Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri mener avtalen med Lürssen og å få dem med på eiersiden, styrker Kleven.

Kleven-konsernet

Omfatter to verft, Kleven i  i Ulsteinvik og Myklebust Verft i nabokommunen Sande. I tillegg Kleven Maritime Contracting, som er arbeidsgiver for omkring 300 utenlandske ansatte, og en del mindre datterselskap.

Kleven-verftene hadde i fjor 719 fast ansatte.

- Lürssen er verdensledende på design og bygging av luksusyachter. De har kompetanse i et markedssegment som blir veldig spennende framover, sier Gørvell-Dahll til TU.

Det bekrefter Kjersti Kleven. Samarbeidet innebærer at Kleven bygger luksusskipene maritim ferdig, og overlater luksusinnredningen til Lürssen.

Arbeidsdeling

- Samarbeidsavtalen innebærer at skipene bygges ved Kleven og seiler til Lürssen i Tyskland der den siste finish og luksusinnredning kommer på plass, sier Kleven.

Kleven sikter seg inn mot blant annet cruise-, ekspedisjons- og luksusyachter og har allerede bygget to ekspedisjonsyachter for Graham Hart. De to ekspedisjonsskipene Kleven bygger for Hurtigruten, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, ligger i et segment mellom cruise og yachter, og er teknisk avanserte hybridskip.

Lagspiller 

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten sier i en pressemelding at Kleven er eksempel på norsk verftsindustri i verdensklasse.

- Nå går vi sammen for å videreutvikle den unike kompetansen, sikre nye lokale arbeidsplasser og skape vekst i konsernet som bygger fremtidens skip, sier Skjeldam.

Han sikter enda lenger fram.

- Kleven kom best ut da vi skulle bygge våre nye ekspedisjonsskip. Nå skal vi ta samarbeidet et skritt videre. Ikke bare skal vi bygge utstillingsvinduer for norsk maritim teknologi. Vi skal sammen med de andre investorene – og ikke minst de ansatte ved Kleven - være med på å forme fremtidens maritime næring i Norge, sier Skjeldam.

Uttalelsene faller i god jord, både hos Kjersti Kleven og administrerende direktør Ståle Rasmussen i Kleven.

- Vi er glade for interessen vi har opplevd for å investere i konsernet. Dette sikrer oss soliditet og kraft til å gå løs på nye, framtidsrettede prosjekt. Nå har vi fått på plass samfunnsengasjerte og dyktige eiere med et langsiktig industrielt perspektiv, sier Ståle Rasmussen.

Tre av seks ankerhåndteringsfartøy ligger til utrustning ved Kleven i Ulsteinvik tildigere i år. Per august 2017 er to levert. (Bilde: Per Eide/Kleven)
Kleven har kapret mange offshorekontrakter tidligere. Det markedte svikter og verftsgruppen snur seg mot andre markedsmuligheter. er mange andre skipstyper. (Bilde: Eirik H. Urke)
Kleven har kapret mange offshorekontrakter tidligere. Det markedte svikter og verftsgruppen snur seg mot andre markedsmuligheter. er mange andre skipstyper. (Bilde: Eirik H. Urke)
Kleven verft er i gang med detaljplanlegging og innkjøp til de to nye ekspedisjonsskipene. Nå er det klart at det er Harding som skal levere redningsbåtene. (Bilde: Rolls-Royce)
Lürssen har bygget noen av verdens største og mest luksuriøse yachter. Her ligger vedens lengste motoryacht, MY Azzam på 180 meter, ved konsernets verft i Vegesack ved Bremen. Det ble levert i 2013 til Kalifa bin Zayis Al Nahyan. (Bilde: Wiki Commons)
Motoryachten Solangde er 85,1 meter lang og bygget av Lürssen i 2013 for et amerikansk charterselskap. Lürssen har hovedkontor i Vegesack, mellom Bremerhaven og Bremen. (Bilde: Wiki Commons)

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)