SKIP

Fjord Lines nye ferge skal frakte 1200 personer på 2 timer og 15 minutter til Danmark

Skal gå mellom Kristiansand og Hirtshals.

Austal Ships skal levere den 109 meter lange og 30,5 meter brede katamaranen til sommersesongen 2020. Den erstatter HSC Fjord Cat, som har bare halvparten av passasjer- og bilkapasiteten.
Austal Ships skal levere den 109 meter lange og 30,5 meter brede katamaranen til sommersesongen 2020. Den erstatter HSC Fjord Cat, som har bare halvparten av passasjer- og bilkapasiteten. Bilde: Fjord Line
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
18. aug. 2017 - 16:54

Kapasiteten dobles når en 109 meter lang katamaran i aluminium skal frakte 1.200 personer og 410 biler i 40 knop fra 2020. 

Katamaranen bygges i Australia av Austal Ships.

Fergen skal erstatte dagens hurtiggående ferge, HSC Fjord Cat, bygget i 1998 av Incat på Tasmania.

Også den går i 40 knop, men har bare halvparten av kapasiteten, det vil si 200 biler og 660 passasjerer.

Fjord Cat er utstyrt med vannjet, drevet av fire dieselmotorer (Alstom 20RK 270M) som yter 9.000 hk. Fjord Line opplyser ikke noe om framdriftsmaskineri eller drivstofftype.

Hurtigbåtkonkurranse

Fjord Line konkurrerer med Color Line om passasjerene på strekningen. Color Line benytter stålfergen Superspeed 1, bygget i Finland og satt i rute i 2008. Den tar 2315 Passasjerer og 750 personbiler.

Fergen bruker 3 timer og 15 minutter på overfarten i 31 knop.

Fjord Line skal bruke 2 timer og 15 minutter på strekningen. Det er samme tid som i dag.

I en pressemelding opplyser Fjord Line at den nye katamaranen betyr at de tar opp kampen om fraktmarkedet mellom Kristiansand og Hirtshals.

Miljø og fart

– Dette er en ny milepæl i Fjord Lines utvikling. Vi har lyktes meget godt på ruten de siste årene og er strålende fornøyde med å ha bestilt et nytt skip, sier konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line i en pressemelding.

Han hevder at fergen vil representere en ny teknologisk standard og gi miljømessige gevinster på ruten fra sommersesongen 2020.

Austal Ships har foreløpig ikke omtalt kontrakten med Fjord Line.

Dieseldominans

Katamaranferger på over 80 meter er ikke vanlig.

Austalship leverte en 106,5 meter lang katamaran med plass til 866 passasjerer og 282 biler til Hawaii Superferry i USA i 2009. Fire dieselmotorer fra MTU, hver på 8000 kW, driver fire vannjeter fra KaMeWa. Toppfart: 40 knop.

Selskapet har også bygget en 126 meter lang trimaran med plass til 1.290 passasjerer og 341 biler og toppfart 40 knop. Den er utstyrt med fire MTU dieselmotorer, hver på 8.200 kW og to vannjeter fra KaMeWa. Fergen ble bygget for «spanske» Fred.Olsen Express i 2005.  

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Flere land

Austal Ships har nå cirka 5.500 ansatte og har levert 255 fartøy, både militære og sivile, siden oppstarten i 1988.

De har levert fire hurtiggående passasjerkatamaraner til norske kunder. I 1999 leverte de to 40-meters katamaraner til HSD (Sleipner og Draupner) og i 2003 to 40-meterskatamaraner til OVDS (Salten og Steigtind). 

Selskapet har verft i Australia, USA og Filippinene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.