Det er tidsskriftet Univers, som utgis av Universitetet i Stavanger (UiS), som skriver at det er skralt med HMS arbeid i transportbedriftene. Det er den harde konkurransen som får skylda. – I en presset bransje som transportbransjen mener mange at for mye ressurser blir brukt på HMS, sier professor Ove Njå. Han er professor i samfunnssikkerhet og risikostyring ved UiS.
Positivt for omdømme
Sammen med Svein Håkon Felltun i NorSea Group har Njå undersøkt holdningene til HMS blant ledere i transportsektoren. I alt har 106 ledere deltatt i undersøkelsen, halvparten fra godstransport og den andre halvparten i persontransport. Tre firedeler av lederne mener at HMS er viktig for omdømme av selskapene i bransjen. – Omdømme er nok en drivkraft for mange selskaper når det gjelder HMS. De er redde for at det skal komme ut i mediene at de ikke har sikkerhetsrutiner som på stell. En annen framtredende holdning er at HMS arbeid er ren formalisme og noe som gjøres bare fordi det er lovpålagt, sier Njå.
Sjefene i transportbedriftene har ulik tilnærming til HMS. Mange er opptatt av å følge reglene og mener at arbeidet virker gunstig på arbeidsmiljøet og sikkerheten på veien. Nær 40 prosent mener det er bra for produktiviteten, halvparten mener det gir økt fortjeneste.
Lite er hendt på ti år
I undersøkelser drøftes balansen mellom produksjon og sikkerhet. Blant annet kommer det fram mening om at selskaper som bruker for mye på HMS, vil gå konkurs, mens de som ikke tar sikkerhet på alvor kan risikere ulykker og skader.
– Granskinger av ulykker viser at HMS-tiltak i liten grad har blitt ivaretatt. Nullvisjonen om et transportsystem som ikke fører til tap av liv eller varig skade, har eksistert i mer enn ti år. Det er interessant å se hvordan bransjen utvikler seg på bakgrunn av den. Jeg ønsker å forske på hvorfor så mange legger seg i gråsonen i forhold til hva som er lov, sier Njå til Univers.