SAMFERDSEL

Historiens raskeste jernbaneutbygging tok 18 timer

En amerikansk presidents siste reise.

Lokale innbyggere var med på å bygge over en kilometer jernbane på 18 timer da president James Garfield var på vei til Long Branch, for forhåpentligvis å bli bedre etter attentatet tidligere på året.
Lokale innbyggere var med på å bygge over en kilometer jernbane på 18 timer da president James Garfield var på vei til Long Branch, for forhåpentligvis å bli bedre etter attentatet tidligere på året. Bilde: Congress Library
12. jan. 2015 - 20:14

En skjebnesvanger julimorgen i 1881 skjer det som blir opptakten til tidenes raskeste jernbaneutbygging. Den amerikanske presidenten James Garfield er på vei for å holde en forelesning på Williams College.

Ved Sixth Street Station i Washington smeller det. En av kulene treffer armen til presidenten, en annen treffer ham i ryggen.

Presidenten overlever attentatet, men det blir starten på slutten på livet for Garfield. Han flyttes til Long Branch ved kysten sør for New York, i håp om at frisk havluft skal gjøre ham bedre. Lokalbefolkningen mobiliseres til et byggeprosjekt verden aldri har sett maken til.

Attentatet mot James Garfield var foranledningen til tidenes raskeste jernbaneutbygging.
Attentatet mot James Garfield var foranledningen til tidenes raskeste jernbaneutbygging.

Sykereisen

Da det er klart at presidenten skal flyttes til Long Branch, beordrer administrasjonen i Washington den lokale stasjonsmesteren til å bygge en 1.042 meter lang jernbane fra den lokale jernbanestasjonen frem til hans nye bolig.

Den syke presidenten skal slippe å bli fraktet med hest og kjerre, han må få en mest mulig komfortabel reise frem til strandstedet. Tanken er at skinnegangen også vil gjøre det lettere for presidenten å drive sitt embete.

Les også: Staten tar styringen i storprosjekt for første gang siden Gardermoen

Fra Teknisk Ukeblads artikkel om verdens hurtigste jernbaneutbygging.
Fra Teknisk Ukeblads artikkel om verdens hurtigste jernbaneutbygging.

Lynraskt

Tidslinjen for byggeprosjektet er utrolig. En artikkel i Teknisk Ukeblad i 1881 forteller tempoet den 5. september 1881:

* Klokken 12.45 blir det telegrafert en byggeordre til stasjonsmesteren i Long Branch.

* Klokken 15.00 starter 12 mann grunnarbeidene. Antallet blir raskt utvidet til 351 mann.

* Klokken 19.45 blir de første skinnene lagt ned.

* Klokken 02.45 om natten var skinneleggingen ferdig.

«Derpå var det pause i arbeidene frem til klokken 5 om morgenen, og i de neste fire timene ble jernbanen gjort helt ferdig,» skriver TU i 1881.

Les også: Seks teknologier du ikke hadde trodd fantes for 100 år siden  

Jernbanesvillene ble brukt til å bygge dette tehuset, da jernbanen ble fjernet etter James Garfields død.
Jernbanesvillene ble brukt til å bygge dette tehuset, da jernbanen ble fjernet etter James Garfields død.

Sviller blir tehus

Presidentens nytte av jernbanestrekningen blir nesten like kortvarig som selve utbyggingen. Noen dager etter at banen står ferdig, dør James Garfield.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

Skinnegangen blir fjernet og svillene blir solgt til skuespilleren Oliver Byron. Han hyrer en lokal snekker til å bygge en liten hytte med materialene. Bygget får navnet«Garfield Tea House».

Lokale ildsjeler i Long Branch Historical Museum Association har i flere år jobbet for å bevare denne og andre bygninger knyttet til ulike presidenters kortere og lengre opphold i det lille tettstedet, ifølge nettsiden Church of the Presidents.

Les også:

Øl, elbiler, katastrofer og Sam Eydes betroelser

«Jesus må oppfattes som en slags ingeniørtype»

Slik vil aksjonistene stoppe bruene over Oslofjorden  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.