Fortøye batteriferge med vakuum

Her suges batterifergen til kai - og sparer tid og penger. Nå skal 44 ferger få fortøyningssystemet

Uberørt av menneskehender og uten tau og trosser, holder Cavotec godt fast på alle norske batteriferger.

Sugd fast. Vakumfortøyingen har siden 2015 sørget for at Ampere ligger til ro ved kai uten  å bruke motorkraft.
Sugd fast. Vakumfortøyingen har siden 2015 sørget for at Ampere ligger til ro ved kai uten å bruke motorkraft. (Foto: Tore Stensvold)

Uberørt av menneskehender og uten tau og trosser, holder Cavotec godt fast på alle norske batteriferger.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Rask fortøying er viktig når hvert sekund ladetid er avgjørende for el-ferger og hybride plug-in-ferger.

Svenske Cavotec er dominerende på markedet med sin vakuumteknologi. Totalt har selskapet levert 300 vakuumfortøyingssystemer til alle typer skip, fra ferger til bulk og container.

44 i Norge

Selskapets norske avdeling i Mjøndalen ved Drammen har jobbet tett på både rederier og fylkeskommuner for å sikre kontrakter til el-ferger. Det har gitt resultater.

Til sammen er det tegnet kontrakt på levering til 44 kaianlegg med batteriferger bare i Norge.

Totalt vil Cavotec ha levert 60 Moor Master-installasjoner til en samlet kontraktsverdi på 9 millioner euro (cirka 85 millioner kroner) i Skandinavia i løpet av et drøyt år. De aller fleste i Norge, men også til Finland og Sverige.

Moor Master på fergeleiet i Sløvåg i Norhordland. Sambandet Leirvåg-Sløvåg overtas av Fjord 1 etter Norled. Da blir fergene med bilkapasitet på 120 også elektriske. Foto: Cavotec

Sparer energi

Bare i løpet av siste kvartal i 2017, ble kontrakter verdt 38 millioner kroner undertegnet.

For svært mange dieseldrevne ferger er det vanlig å trykke mot fergekaia ved å la propellene gå. For elektriske ferger gjelder det å spare på energien, og samtidig slippe å bruke vanlig fortøying.

Moor Master fra Cavotec montert på kai 7 i Narvik. Kai 5 i bakgrunnen.  Bilde: Cavotec

Sofus Gedde-Dahl i Cavotec Norge har ansvar for fergemarkedet, inkludert landstrøm, ladestrøm og fortøyingssystemer. Han mener suksessen skyldes at deres vakuumfortøying har eksistert i mange år og fungerer bra. Det finnes konkurrenter. Ingen har lykkes i Norge hittil.

– Vi har en lang og solid referanseliste. Det er mange som har prøvd å ta opp konkurransen, men vi ligger noen hestehoder foran, sier Gedde-Dahl til TU.

Tid er penger

I 2016 leverte Cavotec blant annet Moor Master til Narvik havn der store bulkskip som skal laste jernmalm legger til kai. 

LKAB installerte vakuumfortøying på to kaier. Ifølge LKAB økte det utskipningskapasiteten fra vel 20 millioner tonn til nærmere 30 millioner tonn per år.

– Vi sparer veldig mye tid ved hvert skipsanløp, minst 40 minutter. Dermed kommer vi raskere i gang med lasting, sier prosjektsjef Bjørnar Bendiksen i LKAB Narvik til TU.

Når skipet skal gå fra kai, er fortøyningen sluppet på et par sekunder, fjernstyrt med radiostyrt kommunikasjon, produsert av tidligere Micro-control på Hell ved Trondheim.

Industriell wi-fi

For batterifergeoperatørene er pålitelighet og oppetid for lading vesentlig. Vegvesenet straffer med bøter dersom fergene ikke har den avtalte regularitet og oppetid.

Fortøyingssystemet kommuniserer med skipet vie en industriell wi-fi-standard. Det kommuniserer også med lade- og kontrollsystemet om bord slik at ladingen kan starte umiddelbart.

– Vi har god integrasjon med alle systemer, sier Gedde-Dahl.

Moor Master på kaia i Fedje. Fjord 1 overtar sambandet Fedje-Sævrøy fra Norled. Foto: Cavotec

Ampere først

Cavotecs første to fortøyingssystem til batteriferger står på fergeleiet i Lavik og i Opedal i Sogn og Fjordane.

Det har holdt fast Norleds elferge Ampere siden oppstart våren 2015.

På fergeleiet i Jektevik i Hordaland står en Moor Master sammen med verdens første, store induksjonsladesystem for høye effekter. Cavoetcs Moor Master er systemmessig integrert med induksjonsladeren fra Wärtsilä.

Induksjon og vakuum

Moor Master og ladesystem står sammen. Det er 40-50 cm mellom skipssiden og ladeenheten på kaia. Her går det 1,2 MW gjennom lufta og inn på batteriene til Folgefonn. Bilde: Tore Stensvold

Når fergelemmen går ned, har vakuumfortøyingen med en holdekraft på 200 kN, eller cirka 20 tonn, et solid grep. Da er ladingen allerede i gang.

Om lag 1,2 MW, nok strøm til å forsyne minst 200 boliger, sendes gjennom lufta – 40-50 centimeter fra ladeplaten på land og til ladeplaten i skutesida.

Fjord 1 har tatt i bruk Moor Master på fergekaiene ved Anda og Lote på E39 i Nordfjord. Fjord 1 har bestilt flere. Det har også Trøndelag fylkeskommune.

330.000 operasjoner

Ifølge Cavotec har Norges raske utbygging av batteriferger  gitt Moor Master ekstra fart på salget også til andre skipstyper.

De foreløpig 300 installerte anleggene på verdensbasis har foretatt til sammen rundt 300.000 fortøyingsoperasjoner.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå