INDUSTRI

Her er Brasils største fly i lufta for første gang

Vellykket jomfruferd.

4. feb. 2015 - 09:03

Etter tre måneders bakketesting har Embraer KC-390 fløyet for første gang.

Om bord på jomfruferden tirsdag var testflygerne Mozart Louzada og Marcos Salgado de Oliveira Lima og flytestingeniørene Raphael Lima og Roberto Becker.

I løpet av flyuturen, som varte i én time og 25 minutter, ble det gjennomført en del grunnleggende manøvre og systemsjekker.

Les også: Slik skal den amerikanske presidenten fly i framtiden

Teknologisk utfordring

Flyet tok av fra Embraers anlegg og flyplass i São José dos Campos, 60-70 kilometer nordøst for São Paulo.

Embraer Defense & Security-fabrikken ligger i Gavião Peixoto, nord for São Paulo.

Derfra ble flyet rullet ut og vist fram for offentligheten for første gang 21. oktober i fjor.

Opprinnelig var jomfruferden berammet til slutten av 2014. Men i flyindustrien er vel en måned forsinkelse høyst tilgivelig.

– Den første flygningen er et viktig skritt mot sluttføringen av prosjektet som trolig er den største teknologiske utfordringen i selskapets historie, sa Embraer-sjef Frederico Fleury Curado etter seremonien.

KC-390 er dessuten det største flyet som er laget av brasiliansk luftfartsindustri.

Les også: Her får F-35 smake på norske forhold

Transport- og tankflyet KC-390 fra Embraer Defense & Security skal etter planen i lufta for første gang i løpet av 2014.
Transport- og tankflyet KC-390 fra Embraer Defense & Security ble rullet ut av hangaren 21. oktober. Força Aérea Brasileira

Hercules-erstatter

KC-390 er et transport- og tankfly som Embraer og det brasilianske luftforsvaret (Força Aérea Brasileira - FAB) siden 2009 har utviklet til erstatning for C-130 Hercules-flåten som ble anskaffet på 1960-tallet.

FAB har bestilt 28 transportfly som skal kunne ta med seg 23 tonn nyttelast og fly i en marsjfart på 465 knop/861 kilometer i timen og skal dessuten ha god kortbaneytelse.

Flyet er utstyrt med to jetmotorer.

Dette er IAE V2500-motorer, kjent fra Airbus A320, som her er oppgradert til 156 kN og dermed størst skyvekraft i denne motorserien.

Argentina, Portugal og Tsjekkia er med som industripartnere i KC-prosjektet.

I tillegg har Embraer bestillinger fra Colombia og Chile slik at ordreboka, inkludert de 28 til Brasil, teller 60 fly.

Les også:

Her nødlander flyet med fallskjerm

Airbus lanserer erstatter for gammel Boeing-klassiker

Dette er de verste flyulykkene siste ti år  

Share icon
Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.