Slik ser BF-5 ut etter at den hadde vært gjennom isingskalibreringstesting 25. januar. (Foto: MICHAEL D. JACKSON)

F-35 testes i McKinley Climatic Laboratory

Her får F-35 smake på norske forhold

Fra pluss 49 til minus 40 grader.

Å gjøre et kampfly klart til operativ bruk handler ikke bare om manøvrering og våpentesting.

Det handler også om å forberede flyet på alle værsituasjoner det kan havne i.

Australsk/norsk klima

Nær sagt alt vær kan simuleres på samme sted på McKinley Climatic Laboratory (MCL), som har vært i drift på flybasen Eglin lengst nordvest i Florida i snart 70 år.

Her har har et F-35 Lightning II vært inne til allværstesting helt siden 24. september i fjor og nærmer seg nå ferdig, varsler Lockheed Martin.

Dette  handler kort fortalt om å forsikre seg om at fly og våpensystemer fungerer i alle værforhold.

– I dag er 13 nasjoner tilknyttet programmet og F-35 må testes i alle representative klima: Fra varmen i Australias «outback» til den bitende kulda i Canada og Norge, skriver flyprodusenten.

Les også: – F-35 er allerede gammeldags

Her er BF-5 på plass i hovedhangaren på MCL i et oppsett som simulerer ising ved skydråper/skyis.
Her er BF-5 på plass i hovedhangaren på MCL i et oppsett som simulerer ising ved skydråper/skyis. Andy Wolfe

B-versjon

Testflyet er ikke et F-35A, som Norge har bestilt, men derimot STOVL-versjonen («short takeoff/vertical landing») BF-5 fra testavdelingen i Patuxent River i Maryland.

– Testinga den gjennomgår skal være representativ for alle modellene. Bildene så langt er fra de innledende testene. Mer omfattende istesting starter i neste uke, skriver det norske kampflyprogrammet i en epost.

I løpet av et halvt års kontinuerlig testing blir kampflyet presset til det ytterste i vind opp til orkan styrke, ekstreme isingsforhold og i temperaturer som spenner fra 49 til minus 40 grader celsius.

Flyet blir også testet i andre forhold som tåke, regn, snø, luftfuktighet og solstråling.

Les også: Her er skroget til Norges første F-35

Her blir BF-5 utsatt for simulerte solstråler og ekstrem varme opp til 49 grader celsius.
Her blir BF-5 utsatt for simulerte solstråler og ekstrem varme opp til 49 grader celsius. MICHAEL D. JACKSON

Åpnet i 1947

Det amerikanske luftforsvaret startet kaldværstesting av sine fly i Fairbanks i Alaska i 1942. Dette opplegget var komplisert, dyrt og hadde for dårlig driftsstabilitet.

Oberstløytnant Ashley C. McKinley tok initiativ til å simulere arktisk klima i en nedkjølt hangar i stedet. Forsvaret beregnet senere at dette reduserte vintertestingskostnadene med rundt 90 prosent.

Dette laboratoriet sto ferdig i 1947 og startet med å teste bombeflyet B-29, transportflyet C-82, kampflyene P-47, P-51 og P-80 og helikopteret R-5.

Dette var altså opprinnelsen til laboratoriet som i 1972 ble oppkalt etter initiativtakeren.

Les også: Slik skal den amerikanske presidenten fly i framtiden

Her er BF-5 på plass i hovedhangaren på MCL i et oppsett som simulerer ising ved skydråper/skyis.
Her er BF-5 på plass i hovedhangaren på MCL i et oppsett som simulerer ising ved skydråper/skyis. Andy Wolfe

Airbus-visitt

Selv om testfasilitetene tilhører det amerikanske flyvåpenet, er det mulig å leie seg plass her også for sivile kunder.

Airbus kom på besøk for første gang i mai i fjor i forbindelse med testingen av A350 XWB som da nærmet seg sertifisering.

Det digre passasjerflyet var inne til testing i to uker. Testeksemplaret var det første som var utstyrt med full passasjerkabin og Teknisk Ukeblad fikk en prøvetur med samme fly noen dager senere.

Her er et A35 XWB (MSN2) på besøk på McKinley-testanlegget for ni måneder siden.
Her er et A35 XWB (MSN2) på besøk på McKinley-testanlegget for ni måneder siden. RAMADIER Sylvain
Les også:

Nå trener F-35 og F-22 sammen for første gang

Norge betaler for bremseskjerm til F-35 - jobben forsvant til Nederland

Slik blir hjelmene til de norske F-35-flygerne