Restaurant Under bygges i disse dager på en lekter i Lindesnes. I mai kommer vinduene fra USA. (Foto: Gaute Ubostad)
Utsiden av skallet skal ha en bordstruktur som følger bordene du ser på bildet. Nederst vil betongen utenpå bordene har en tykkelse på 500 millimeter, mens øverst vil tykkelsen være på 400 millimeter. (Foto: Gaute Ubostad)
Her skal restauranten ligge. (Foto: Gaute Ubostad)
Når konstruksjonen er ferdig, vil lekteren frakte den til Båly i Lindesnes. (Foto: Gaute Ubostad)
Asplan Viak brukte VR-teknologi for å undersøke hvordan restauranten blir - for eksempel for å undersøke om man kan se ut vinduet fra baren. (Bilde: MIR og Snøhetta)
Betongskallet og vinduet veier alene 1650 tonn. I tillegg kommer den innvendige trekonstruksjonen, som skal bygges etter skallet er montert på Båly i Lindesnes (Bilde: MIR og Snøhetta)
Restauranten på Båly i Lindesnes skal ha plass til 100 gjester. (Bilde: MIR og Snøhetta)
Slik vil bærekonstruksjonen se ut når den er ferdigstilt. (Foto: Asplan Viak)
Fundamentering, bilde 1: Bildet viser fundamenteringen og hvor de har gravet ut til nå. (Foto: Asplan Viak)
Fundamentering, bilde 2: De røde områdene viser hardt fjell, mens de sorte områdene er sand og steinmasser. De ispinneliknende konene viser hvordan fjellet skal holde imot oppdriften. Bildet viser også fire større klosser og fem litt mindre. De små skal ta trykk og strekkbelastning, mens de store skal i tillegg ta sideveisbelastning. (Foto: Asplan Viak)
Fundamentering, bilde 3: Her er løsmassene tatt vekk, slik at fjellet av god festekvalitet vises. Konstruksjonen inn mot hjørneklossen og støpes under vann, slik at konstruksjonen står fast. (Foto: Asplan Viak)
Fundamentering, bilde 4: Her ser du klossene og de tilhørende stålkjernepelene. Stålet omgis av betongmasse som hindrer rust og limer pelene til fjellet. (Foto: Asplan Viak )

Restaurant Under

Se bildene fra Lindesnes: Her bygges verdens største undervannsrestaurant

Tegningene av det som skal bli verdens største undervannsrestaurant gikk verden rundt i høst.

Brødrene Gaute og Stig Ubostads drøm er nå i ferd med å realiseres. På en nedsenkbar lekter ved kaia utenfor Lindesnes Havhotell bygges skallet.

– Vi har støpt bunnplaten, og konstruksjonen går bra. Det er utfordrende, for vi må hele tiden balansere motvekten når vi støper, slik at konstruksjonen ikke tipper den ene eller den andre siden, sier Erlend Stien, byggingeniør i prosjektør Asplan Viak.

Utfordrende grunnforhold

Valget stod mellom å bygge på lekteren eller bygge på land og transportere til lekteren. De bestemte seg for å bygge restauranten på lekteren som også senere skal stå for frakt og nedsenkning. 

– Det var det beste valget, både kostnadsmessig og praktisk, sier Stien.

Ubostad og Stien forteller at det har vært noen utfordringer med fundamenteringen under vann, hvor grunnforholdene ikke har vært helt som forventet.

– Fjellet var ikke helt som vi trodde ved innledende undersøkelser. Løsningen blir å bygge stålkjernepeler 12-14 meter ned i fjellet og støpe dem fast til betongfundamentet, forteller Stien.

Les mer om hvordan de vil løse denne utfordringen i bildekarusellen øverst i saken.

Når konstruksjonen er ferdig, vil lekteren frakte den til Båly i Lindesnes. Foto: Gaute Ubostad

Halvveis

Den kalde vinteren har medført utfordringer for støpningen, og teamet har tatt flere grep for å hindre at betongfundamentet sprekker opp.

– Vi har gått ned på fasthet i fundamentet slik at vi ikke får så høy varmeutvikling i betongen. I tillegg har vi orientert oss ut ifra vær og vind og dekket til for å beskytte støpningen, sier Stien.

Her skal restauranten ligge. Foto: Gaute Ubostad

Han mener de er omtrent halvveis i byggeprosessen, og viser til en 10-stegsplan hvor de nå er på steg fem.

– I mai kommer vinduene fra USA, forteller Stien.

Ubostad sier at han ikke regner med at det blir store kostnadsavvik fra rammen på 50 millioner kroner.

– Men det blir nok ikke billigere, sier han.

Restauranten har planlagt åpning i mai 2019.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)