VIL IKKE: Mens mange pasienter ønsker å kommunisere med legen over internett, er legene skeptiske og stritter imot. (Bilde: colourbox.com)
VIL IKKE: Pasientene vil bruke internett til å komme i kontakt med legen, men legene er skeptiske og stritter imot. (Bilde: colourbox.com)

Helsevesenet er nettsinken

Der har vi mye å lære av Danmark, som med vellykket resultat har etablert en egen helseportal, mener Teknologirådet.

Den offentlige tenketanken legger nå siste hånd på en rapport om hvordan helsevesenet bør møte pasienter på internett.

Tirsdag gir rådet sine anbefalinger fra prosjektet «Pasient 2.0» til Stortingets helse- og omsorgskomité, og nærmere sommeren kommer selve rapporten «Pasient på nett».

Legepropp

For ett år siden prøveforeleste forsker Per Egil Kummelvold ved Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin (NST) i Tromsø med utgangspunkt i sin doktoravhandling om prosjektet PasientLink – nettbasert kommunikasjon mellom pasient og lege.

– Mange pasienter ønsker å kommunisere med legen over internett. Legene er skeptiske og stritter imot. De frykter for ubetalt ekstraarbeid, sa doktoranden til NTB den gang.

Dette gjelder langt på vei fortsatt, mener direktør Tore Tennøe i Tekologirådet. Men det er også flere forutsetninger som må oppfylles, som høy bruk av internett i befolkningen og IKT i helsevesenet, for at Norge skal komme på høyde med Danmark, som – sammen med England – ikke bare ligger i tet i Europa, men faktisk også på verdensbasis.

– Dette får vi til hvis politikerne sentralt ønsker det. Men det er også nødvendig med støtte fra sykehus og leger. Det trengs insentiver. Her er mye å hente, sier Tennøe til NTB.

Dansk selvbetjening

I Danmark har myndighetene etablert portalen sundhed.dk – «den åbne dør til sundhedsvæsenet». Den gir pasienten lett tilgang til nyttig og sikkerhetsklarert informasjon på «alle» områder innenfor helsevesenet, også egen pasientjournal.

Emnene spenner fra sykdommer, helse og forebygging, behandling, legemidler, lovverket, tall og fakta, helsevesenet og relevante nyheter.

Og ikke minst: muligheten til selvbetjening.

– Norge og Danmark kan sammenlignes. En slik portal bør vi også få i Norge. Den bør blant mye annet gjøre det mulig å ha en god dialog med legen, gi tilgang til egen legejournal og gjøre det mulig å bestille legetime, fornye resepter og motta svar på prøver over nettet. Den bør også inneholde et kvalitetssikret og oppdatert helseleksikon. Det vil spare tid og penger for alle parter, sier Tennøe.

Sikkert og enkelt

Men sikkerheten må stå i høysetet og portalen må være enkel å operere, mener teknologidirektøren.

– En slik portal vil nødvendigvis kreve forskjellig sikkerhetsnivå for de forskjellige tjenester – offentlig, generell informasjon kontra personlige opplysninger.

– Vi kjenner ikke til undersøkelser blant norske leger, men vi ser at det er veldig stor oppslutning blant fastleger i Danmark. For å få oppslutning også i Norge, er det nødvendig å etablere et system som det er enkelt å håndtere for legen. Men vi tror bestemt at også legene vil profittere på dette. Ikke minst vil deres administrasjon og hverdag lettes, sier Tennøe. (©NTB)