Helnorsk konkurranse om E6 Arnkvern–Moelv

Hæhre Entreprenør, Veidekke Entreprenør, NCC Norge og AF Gruppen er prekvalifisert til å gi tilbud på Nye Veiers E6-prosjekt i Hedmark. Ni søkere er dermed blitt til fire.

Første del av prosjektet,Arnkvern – Brumunddal, ferdigstilles sommeren 2020, mens Brumunddal – Moelv skal stå klar sommeren 2021
Første del av prosjektet,Arnkvern – Brumunddal, ferdigstilles sommeren 2020, mens Brumunddal – Moelv skal stå klar sommeren 2021 Bilde: Per Torstein Terjesen
Redaksjonen Våre Veger
3. mars 2017 - 18:40
Vis mer

De ni søkerne er ifølge Nye Veier grundig evaluert opp mot kravene i kvalifikasjonsgrunnlaget, en prosess gjennomført med egne evalueringsgrupper. Resultatet er at fire tilbydere blir med videre i prosessen.

– Vi må være helt sikre på at tilbyderne som går videre til neste runde har de kvalifikasjoner som er nødvendige for å gjennomføre et så omfattende vegprosjekt. Dette er en stor entreprise i antall kilometer og omfang. Byggingen skal skje langs eksisterende veg med relativt høy trafikkmengde og det er flere kryssende veger, store kryss og en tunnel i entreprisen, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør for E6 Mjøsregionen. 

 

-Alle har gode besvarelser

-De fire som er innstilt skiller seg ut ved at de alle har gode besvarelser og oppnår dermed relativt lik poengsum, sier Moshagen. I vurdering av tilbyderne, er det tre faktorer som har blitt vektet inn i vurderingen:

  • Erfaring fra tilsvarende arbeider: Tilbyderen skal ha gjennomført samferdselsprosjekter på en måte som viser god gjennomføringsevne, god kontraktstyring og god samarbeidsevne med byggherren.
  • HMSK: Tilbyders ivaretakelse av helse, miljø, sikkerhet, sikring, ytre miljø og kvalitet.
  • Samfunnsansvar: Tilbyders rolle som samfunnsaktør.

Det er også stilt økonomiske krav, krav til skatte- og merverdiattest, samt firmaattest.

 

Best Value Procurement

Tilbudsfasen gjennomføres som en BVP-konkurranse (Best Value Procurement).  Dette er en metodikk for innkjøp som skal sikre at vi velger den beste leverandøren for å nå målene i prosjektet. Metoden sikrer eierskap, involvering og god risikoforståelse hos leverandøren. Dette er det andre vegprosjektet i Norge som gjennomføres etter BVP-metoden. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

 

Tilbudet på maks seks sider

De fire tilbyderne får konkurransegrunnlaget 17. mars og de skal levere sitt tilbud 9. juni. Tilbudet skal, i henhold til BVP-metoden, være på maksimalt seks sider. Videre blir tilbudet evaluert og nøkkelpersoner intervjuet, før Nye Veier velger foretrukket entreprenør i begynnelsen av juli. Deretter følger en konkretiseringsfase der entreprenøren får mulighet til å utdype tilbudet. Målet er å signere kontrakt i oktober 2017.

- Vegstrekningen er 24 km. Arnkvern – Brumunddal ferdigstilles sommeren 2020, mens Brumunddal – Moelv skal stå klar sommeren 2021, sier Moshagen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.