SAMFERDSEL

Helikopter med «metalldetektor» skal kartlegge Intercity-traséen

Første gang denne type målinger gjøres i forbindelse med jernbaneutbygging.

Jernbaneverket kartlegger grunnen langs Intercitytraseen med helikopter.
Jernbaneverket kartlegger grunnen langs Intercitytraseen med helikopter. Bilde: Jernbaneverket
24. juni 2015 - 10:08
Vis mer

For å kartlegge hvor dypt det er ned til fjellet i områdene Intercity-strekningen skal krysse, skal Jernbaneverket denne uken starte med kartlegging av grunnforhold fra luften.

– Vi håper også at vi får data som sier noe om kvikkleireforekomster og svakhetssoner i berg. Metoden er et supplement til de vanlige grunnboringene, men informasjonen kan brukes til å redusere antall boringer ved at vi kan bore mindre noen steder og mer der hvor vi har behov for mer detaljert informasjon, sier Anne-Lise Berggren, geotekniker i Jernbaneverket.

Første gang

Det er første gang slike målinger gjøres fra helikopter i forbindelse med jernbaneutbygging i Norge.

– Vi synes det er veldig spennende at denne metoden også kan brukes i jernbaneprosjekter. Informasjonen fra undersøkelsene blir svært verdifull i den videre planleggingen av dobbeltspor på InterCity-nettet, sier prosjektdirektør for InterCity-prosjektet i Jernbaneverket, Anne Siri Haugen.

Helikopteret skal gjøre registreringer i til sammen fem fylker og 19 kommuner langs Vestfoldbanen, Dovrebanen og Østfoldbanen.

Les også: I dag går det 100 flere tog i døgnet enn for to år siden

Elektromagnetiske bølgerDet er første gang slike målinger gjøres fra helikopter i forbindelse med jernbaneutbygging i Norge.
Elektromagnetiske bølgerDet er første gang slike målinger gjøres fra helikopter i forbindelse med jernbaneutbygging i Norge.

Elektromagnetiske bølger

Undersøkelsene gjennomføres ved hjelp av elektromagnetisk stråling fra en stor antenne som henger under helikopteret.

– Det fungerer på samme måte som en metalldetektor, men istedet for å kun gi oss en tone når vi møter på noe i bakken, så får vi en hel symfoni av informasjon. Utstyret sender elektromagnetiske bølger flere hundre meter ned i bakken og måler ledningsevne eller motstand i materialene. Forskjellige materialer gir forskjellig motstand avhengig av vann-, leire- og saltinnhold, forklarer Berggren.

Utstyret kommer til å henge cirka 30 meter over bakken.

– De elektromagnetiske bølgene som brukes er ikke skadelig for mennesker eller dyr, understreker Berggren.

Les også: Intercity skal bygges for 250 km/t. Men her må togene uansett kjøre i halv fart

Kostnadseffektivt

Helikopteret kommer til å fly i lav hastighet frem og tilbake langs en planlagt rute.

Berggren forteller at dette er en kostnadseffektiv og raskt måte å få en grov oversikt over grunnen langs alle Intercity-strekningene.

– Vi får sammenhengende informasjon om grunnen og ikke kun punktinformasjon slik som du får ved vanlige grunnboringer, sier hun.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Dataene skal benyttes til å lage en 3D-modell av bergflaten.

Les også: Nye, bredere, flytog får en toppfart på 250 km/t

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.