Havila Kystruten

Havila Kystruten: Ingen verft funnet for to skip

Om drøyt 11 måneder skal Havila Kystruten starte seiling fra Bergen-Kirkenes. Fortsatt ligger to halvferdige skrog i Spania. Per Sævik regner med avklaring i løpet av noen uker.

Store seksjoner løftes på plass på ett av Havila Kystrutens  skip ved Tersan Shipyard i Tyrkia. Disse to skipene skal være i rute. De to som bygges i Spania er vesentlig forsinket.
Store seksjoner løftes på plass på ett av Havila Kystrutens skip ved Tersan Shipyard i Tyrkia. Disse to skipene skal være i rute. De to som bygges i Spania er vesentlig forsinket. (Foto: Havila Kystruten)

Om drøyt 11 måneder skal Havila Kystruten starte seiling fra Bergen-Kirkenes. Fortsatt ligger to halvferdige skrog i Spania. Per Sævik regner med avklaring i løpet av noen uker.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Havila Holding og hovedeier Per Sævik i Havila Kystruten jobber på spreng for å få på plass nye kontrakter for bygging av to av de fire nye kystruteskipene.

Havila Kystruten skal ha 6,1 MWh batteripakke som gjør det mulig å seile utslippsfritt i ca. 4 timer i 10 knop, eller ca. 2 timer  i 12 knop.  Illustrasjonen viser Stad Skiptsunnel, som kan få byggestart i 2021.
Havila Kystruten skal ha 6,1 MWh batteripakke som gjør det mulig å seile utslippsfritt i ca. 4 timer i 10 knop, eller ca. 2 timer i 12 knop. Illustrasjonen viser Stad Skiptsunnel, som kan få byggestart i2021. Illustrasjon : Kystverket/Snøhetta/Kystruten

Spanske Hijos de J. Barrera skulle bygge to av skipene, men terminerte kontrakten med Havila Kystruten i fjor høst. Verftet kom i finansielle problemer og var allerede forsinket med en annen kontrakt.

Før verftet brøt kontrakten, ble det også opplyst at det var problemer med skipets dypgang. Havila har ikke kommentert rundt tekniske detaljer.

Les også

Fortsatt kontakt

 I desember opplyste Havila Kystruten at de var på utkikk etter nye verft som kunne overta byggingen. Da regnet de med avklaring før nyttår. Det skjedde ikke.

Per Sævik sier til TU at de fortsatt er i samtaler med det spanske verftet.

– Vi diskuterer fortsatt med Barrera, men har samtidig diskusjon med et par andre. Vi håper på en avklaring i løpet av to-tre uker, sier Sævik til TU.

Tyrkisk plan

Det er åpenbart at Havila Kystruten må leie inn to skip for å dekke kontrakten med Samferdselsdepartementet.

Havila Kystruten og Hurtigruten AS har delt kontrakten på Bergen-Kirkenes – tidligere bare kalt Hurtigruta.

Per Sævik. Foto: Tore Stensvold

I henhold til kontrakten skal Havila Kystruten seile fire skip på Bergen-Kirkenes fra 1. januar 2021. Hurtigruten skal seile med seks skip.

Havila bygger to skip ved Tersan i Tyrkia. Ifølge Sævik er skipene i rute.

– De siste rapportene fra Tyrkia tyder på det, sier Sævik som skal besøke verftet denne uka.

Les også

Innleie 

Han opplyser at de har folk som reiser rundt og inspiserer mulige erstatningsskip.

– Det er flere aktuelle. Vi vil avgjøre det i løpet av første halvår, sier Sævik.

Det vil gi dem tid til enkelte tilpasninger slik at Havila Kystruten oppfyller vilkårene i kontrakten.

I kontrakten med Samferdselsdepartement er det krav om at skipene skal ha 25 prosent lavere utslipp enn dagens Hurtigruteskip og kunne koble seg på landstrøm. Det vil Havila greie ved å bruke Rolls-Royce LNG-motorer og store batteripakker på 6,1 MWh.

Havila Kystruten

  • Design: Havyard
  • Verft: Tersan Shipyard, Yalova, Tyrkia (2 av 4 skip)
  • Lengde: 122,7 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Framdriftsmotor: Rolls-Royce Engines C26:33L6AG (1620 kW)/ C26:33L9AG (2430 kW)
  • Propulsjon: 2x AZP120-EL-CP TNME 35 (2700 kW) Kongsberg
  • Batteripakker: 6,1 MWh
  • Dypgang: 5,2 meter
  • Servicehastighet: 14–15 knop
  • Maksfart: 18,2 knop
  • Lugarplass: 468 passasjerer og mannskap
  • Dagpassasjerer: 172

For sammenlikningens skyld: Hurtigrutens ekspedisjonsskip Roald Amundsen/Fridtjof Nansen er 140 meter lange, 23, 6 meter brede og med 265 lugarer (flere med balkong, 10 er suiter), luksusrestauranter, vitenskapssenter, isforsterket skrog.

Overoppfylle

Det er imidlertid klart at erstatningsskipene ikke vil klare kutt på 25 prosent CO₂-utslipp. Kravene skal imidlertid gjelde for hele kontraktsperioden samlet. Dersom Havila Kystruten må seile med diesel i ett år eller mer, må de overoppfylle i resten av perioden.

– Slik vi har forstått det, vil vi kunne gjøre opp status for kontraktsperioden samlet, sier Sævik.

De to skipene til Havila Kystruten bygges så å si i parallelt ved Tersan Shipyard i Yalova, sør for Istanbul. Skipene kjøres om bord på flytedokk for sjøsetting. Foto: Havila Kystruten

Ifølge beregninger gjort av Havyard Design & Solutions, skal de nybygde skipene ha CO₂-utslipp på rundt 48.000 tonn. Kravet er maks 59.000 tonn.

Havyard Design & Solutions har samarbeidet med Sintef og brukt et nytt simuleringsverktøy for å redusere energiforbruket med rundt 20 prosent i forhold til utgangspunktet for nye skip.

Havila Kystruten vant i april 2018 ett av tre anbud på kystruten Bergen-Kirkenes med Samferdselsdepartementet med oppstart 1. januar 2021. Rederiet tegnet nye skip og satte dem ut på anbud. Verftene Tersan i Tyrkia og spanske Hijos de j. Barrera fikk to hver.

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå