SAMFERDSEL

Havarikommisjonen peker på hull i regelverket som årsak til Tretten bru-kollapsen

I en ny rapport kommer det frem at utnyttelsesgraden i bruddpunktet var på 200 prosent.

Tretten bru kollapset 15. august i år.
Tretten bru kollapset 15. august i år. Foto: Havarikommisjonen

Fredag morgen kom Statens Havarikommisjon med en ny, foreløpig rapport om hva som er årsaken til at Tretten bru kollapset mandag 15. august i år.

Havarikommisjonen konkluderer med en betydelig overbelastning i forhold til bruas lastpåvirkning og bæreevne som initiell skadeårsak til brukollapsen. 

Et momentant brudd

"De tekniske undersøkelsene underbygger at initial skadeårsak til kollapsen av Tretten bru har vært brudd i en av diagonalene i hovedspennet inn mot vestre elvefundament i akse 2", skriver de. 

Videre står det:

«Bruddformen er identifisert som blokkutriving mellom tredel og stål/dybler ved knutepunkt. Dette er en momentan bruddform som kan forårsake overbelastning av andre elementer i fagverket ved påfølgende belastning, og da med kollaps av brua som følge.»

Havarikommisjonen skriver videre at konklusjonen om denne bruddformen støttes av både tekniske undersøkelser av brudeler, billedmateriell og vitneobservasjoner, samt utførte strukturelle analyser og beregninger.

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet at byggereglene ble strammet inn like før Tretten bru ble bygget. Ingeniørene valgte likevel å bygge etter det gamle regelverket.

Blokkutriving var ikke en kontroll som var spesifisert i det gamle regelverket som brua var prosjektert etter, påpeker Havarikommisjonen.

200 prosent utnyttelse

Utnyttelsesgraden på de aktuelle diagonalene var på 200 prosent, beregnet etter dagens regelverk, skriver kommisjonen.

«Det vil si at kapasiteten til de aktuelle forbindelsene var halvparten av det de burde ha vært ved beregning av bruas bruddgrensetilstand, hvor sikkerhetsfaktorer på både laster og styrke på materialer var hensyntatt.»

Med andre ord kan hullet i regelverket ha forseglet bruas skjebne.

Om kapasiteten har blitt redusert som følge av gjentatte belastninger eller utmatting vil bli søkt avklart i tiden fremover.

Tekniske undersøkelser har ikke avdekket tegn på reduksjon i bruas bæreevne som følge av råte eller korrosjon.

Havarikommisjonen understreker at informasjonsskrivet er en foreløpig og ikke fullstendig fremstilling av de tekniske undersøkelsene som har blitt gjennomført i forbindelse med brukollapsen. Den endelige rapporten vil inneholde mer detaljert informasjon om gjennomførte tekniske undersøkelser, resultater og konklusjoner.

Saken oppdateres. 

Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.