TUNNELER

Har skrevet historien til syv norske tunneler

Ny bok forteller om Norges underjordiske skandaler og suksesser.

Historien om Lærdalstunnelen er en av de syv tunnelhistoriene som fortelles i Boka. Dag H. Nestegard har tidligere skrevet biografi om mannen som var samferdselsminister da tunnelen ble vedtatt og bygget, Kjell Opseth.
Historien om Lærdalstunnelen er en av de syv tunnelhistoriene som fortelles i Boka. Dag H. Nestegard har tidligere skrevet biografi om mannen som var samferdselsminister da tunnelen ble vedtatt og bygget, Kjell Opseth. Foto: Marit Hommedal/Scanpix
18. nov. 2019 - 15:16

Dag H. Nestegard har vært presserådgiver for samferdselsministrene Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og Liv Signe Navarsete (Sp), men ingen av de syv tunnelene han omtaler i den nyutgitte boka «Vegar gjennom fjell» har blitt til under deres regime.

Dag H. Nestegard fra tiden som NRK-journalist.
Dag H. Nestegard fra tiden som NRK-journalist.

Derimot var Kjell Opseth, som Nestgard skrev biografi om i 2016, samferdselsminister både da prestisjeprosjektet Lærdalstunnelen og skandaleprosjektet Romeriksporten ble igangsatt. Disse tunnelprosjektene omtales sammen med fem andre kjente, og kanskje glemte, tunnelsensasjoner i Norge de siste 120 år.

For alle de syv tunnelene Nestegard forteller om i boka si, er unike - på hver sin måte.

  • Jernbanetunnelen Gravhalsen på Bergensbanen er en av de lengste tunnelene på Bergensbanen, og var en ingeniørteknisk sensasjon da den stod ferdig i 1906, etter seks års byggetid.
  • Veitunnelen Spiralen i Drammen er egentlig bare et kreativt utformet steinbrudd for å skaffe masse til to nye gater, og svinger omkring sin egen akse syv ganger oppover i fjellet på vei til utsiktspunktet over byen.
«Vegar gjennom fjell» forteller historien om syv unike tunnelprosjekter i Norge.
«Vegar gjennom fjell» forteller historien om syv unike tunnelprosjekter i Norge.
  • Vardøtunnelen i Finnmark er landets første undersjøiske tunnel.
  • Da Fløyfjellstunnelen i Bergen ble bygget, var det første gang man brukte tunnelboremaskin for vei, og ikke dynamitt til å drive tunnelløpet.
  • Ofredalstunnelen i Sogn som ble verdens bratteste veitunnel etter en gedigen planleggingstabbe, som ikke ble oppdaget før man var halvvegs i arbeidet.
  • Romeriksporten var en sammenhengende skandale fra start til slutt, og preget nyhetsbildet på slutten av 1990-tallet, men er likevel blitt en suksess for flytoget i vår tid.
  • Den siste på lista er Lærdalstunnelen, som ble verdens lengste biltunnel etter en hestehandel i Stortinget.

Ingen andre land har så mye tunneler som Norge. De 7000 kilometerne som er bygget her i landet hittil, utgjør 1,3 meter tunnel per nordmann, og byggingen har gått jevnt og trutt siden vi begynte å konstruere veier og jernbane her i landet. Dermed blir historia om norske tunneler samtidig en fortelling om morderniseringa av Norge, mener Nestegard.

Dag H. Nestegard (f. 1968) er opprinnelig fra Svelgen i Sogn og Fjordane, men bor i Ås sør for Oslo. Nestegard har journalistbakgrunn, og har blant annet vært reporter i Dagsrevyen og presserådgiver for to samferdselsministre. Nå arbeider han i Bane NOR.

Harald Nikolaisen, administrerende direktør i Statsbygg, er blant annet styreleder i Nye Veier. Han sier at arbeidsmengden er stor, men at det faglige påfyllet gjør det verdt det.
Les også

Statsbygg-sjefen brukte 128 timer i styremøter i fjor

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.